"Stille" bispevielse sikrer, at ny biskop kan tiltræde trods coronarestriktioner

Bispevielsen af Peter Birch i Helsingør Domkirke bliver ikke som planlagt på grund af de seneste coronarestriktioner. Den store gudstjeneste udsættes, men med en "stille" bispevielse kan Peter Birch tiltræde embedet som planlagt den 1. februar

Peter Birch blev valgt som ny biskop i Helsingør den 13. oktober 2020. Han tiltræder som planlagt den 1. februar 2021, men det bliver uden den planlagte bispevielse den 31. januar, som udsættes på grund af corona. Foto: Johanne Teglgård Olsen

Opdateret 11. januar kl. 14:00, efter at Helsingør Stift har meddelt, at en "stille" bispevielse vil finde sted.

Den store bispevielsesgudstjeneste, hvor Peter Birch indsættes som biskop i Helsingør, er udsat til den 20. juni. Det oplyser Helsingør Stift på deres hjemmeside.

Bispevielsen var planlagt til at finde sted den 31. januar, og i dagens referat fra det seneste bispemøde står der, at bispevielsen udsættes.

Siden har Helsingør Stift imidlertid meddelt, at der vil finde en ceremoni sted på den planlagte dato, men at der på grund af de seneste coronarestriktioner bliver tale om en "stille" bispevielse.

“Det står fast, at Peter Birch tiltræder som biskop 1. februar. Vi modtog dronningens udnævnelse fra Kirkeministeriet i sidste uge,” siger stiftskontorchef Annette Nordenbæk til Kirke.dk.

Det er bispevielsen, der konstituerer, at en ny biskop tiltræder i juridisk henseende.

Der arbejdes på at finde en løsning til den mindre liturgi den 31. januar, siger Annette Nordenbæk.

“Vi afventer en meddelelse fra Kirkeministeriet, før stiftet kan melde noget officielt ud.”

Bispevielsen med ordinationstale, iførelse af bispekåbe og løfteaflæggelse planlægges til den 20. juni, oplyser Helsingør Stift på deres hjemmeside.

Det fremgår af referatet fra bispemødet i januar, at bispevielsen af Grønlands nye biskop Paneeraq Siegstad Munk, som skulle have fundet sted sidste år, er udsat til sommeren 2021.