Sommerhilsen fra Hyrdebrevsarkivet: Cåutjing for nye præster med Pelle Powerpoint Madsen

HYRDEBREVET SØNDAG MORGEN: Få redskaber til at mærke efter og sige fra! Den erfarne kirkecåutj Pelle Powerpoint Madsen tilbyder et kursus, som er skræddersyet til nye præster

Tag med på Pelle Powerpoint Madsens kursus for unge præster, og lær, hvor mange ord, en prædiken behøver at fylde, og hvornår du skal lave lektier i løbet af ugen. Hyrdebrevet – enhver lighed med både kirkeligheden og virkeligheden er tilsigtet. Foto: Tegning af Morten Voigt

Kursus for unge præster:

Sådan mærker du næsten ikke, at du er blevet præst!

På kurset, som er for dig, der er ung og ny præst, vil den erfarne kirkecåutj Pelle Powerpoint Madsen give dig en række værktøjer, der vil hjælpe dig til næsten ikke at mærke, at du er blevet præst. På kurset kommer du blandt andet omkring:

Denne artikel er en del af dette tema:
Hyrdebrevet Søndag Morgen
  • Arbejdstidsplanlægning: Hvornår laver jeg lektier i ugens løb (til konfirmandundervisning og minikonfirmander)?
  • Hvordan finder jeg nemmest noget på nettet, så jeg ikke skal til at læse bøger igen? Det gjorde jeg så rigeligt på univisitetet!?
  • Hvornår har jeg skrevet nok ord i en prædiken, så den kan afleveres?
  • Kan man holde fredagsbar over Skype, når man nu er endt langt ude i kirken på landet?
  • Hvordan lader jeg, som om jeg ved, hvad de bonderøve hedder, når jeg ikke kan forstå, hvad de siger?
  • Hvordan får jeg på husbesøg et stykke kvalmt roulade ned, der sikkert er for gammelt, når jeg er vant til noget med spelt i?
  • Hvordan får jeg provsten lært at sige, hvad hun vil, at jeg skal gøre, når jeg nu ikke selv aner det?
  • Sidst, men ikke mindst: Hvordan klager jeg over at være tvunget ind i præsterollen, samtidig med at jeg poster billeder af mig selv i præstekjole på racercykel, med en mokaï og dansende sammen med konfirmanderne ved sodavandsdiskoteket på blå mandag?

Om aftenen vil vi se Netflix-serier og synge klagesalmer.

Læs også: Kirkelige kendisser i sommerlandet

Også Herrens tjenere og tjenerinder holder sommerferie. Hyrdebrevet Søndag Morgen har spurgt en række markante kirkelige personligheder, hvordan ferien holdes i dette corona-år.

Formanden for Indre Mission Hans-Ole Vilhelm Bækgaard: ”Jeg skal på bibelscamping på Mørkholt. Og høre om lyset. Vi skal bo i telt sammen med vores hund, Paulus Pløk.”

Formanden for Grundigt Fjogrum, Kirsten Mageløs Andersen: ”Vi skal bare være hjemme i år. Vi skal lave familiemaraton-sang, hvor vi synger os igennem bind 1-10 i Grundtvigs Sangværk. Jeg glæder mig helt vildt – og det kan jeg også mærke, at min mand gør. Han bliver helt fjern i blikket, når vi taler om det.”

Biskop Efol Westerled: ”Jeg har ikke noget, man kan kalde ferie!”

Kirkeanalytikeren Myrna Mågensen: ”Jeg er rygendes uenig. Ferie!? Jamen, vi har da ikke holdt andet det meste af foråret. Næ nej, jeg bliver her ved mit afsprittede stambord på Ingers Hotel i Hulsig, fuldstændig som jeg plejer. Og jeg rejser mig kun, hvis Bertel Haarder kommer forbi, nu han for engang skyld ikke fjoller rundt derovre på Bornholm. Vi kunne vist godt holde lidt ferie sammen, sådan et rigtigt mandfolk og …(forkortet af red.)

Sognepræst Henrik Højmesse: ”Jeg var egentlig på vej ud af folkekirken, men nu der er ferie, ja, så bliver jeg lidt endnu!”