Særudgave af Hyrdebrevet: Damernes Magasin

En menighedsrådsformand har været i medierne, fordi han ikke kan lide damepræster. "Men det er ikke, fordi vi synes, at damer er dumme," siger han. Hyrdebrevsredaktionen er helt enig og bringer en særudgave, der hylder damerne i kirken

Selv om Gud har bestemt, at damer ikke kan være præster, betyder det ikke, at damer ikke kan bruges til noget i kirken. Hyrdebrevet ser på damekønnets mange anvendelsesmuligheder i denne særudgave. (Hyrdebrevet – enhver lighed med både kirkelighed og virkeligheden er tilsigtet) (Tegning: Lars Andersen)

"Vi synes, at damer er lige så vigtige som mænd, men vi tror på, at Gud har givet os forskellige roller," siger en bornholmsk menighedsrådformand.

Hyrdebrevet Søndag Morgen følger sagen op og byder velkommen til særudgaven Damernes Magasin. Vi skal se på damer – Bibelens damer, troens damer. Og vi prøver at finde svar på spørgsmålet: Hvad kan damer egentlig bruges til i kirken?

Bibelens damer

”Det er svært med, men umuligt uden.” Sådan skrev digteren Benny Andersen – også kendt som den femte evangelist – om damer.

Og det er svært at være uenig med ham i. Se blot på Bibelen. Hvad var Bibelen uden damer? Vi nævner i flæng:

Den kananæiske dame, den samaritanske dame og – ikke mindst – damerne ved graven. Især de sidste kan vi takke for, at budskabet om den opstandne hurtigt nåede ud. For sådan er damer. De kan ikke tie i offentlige forsamlinger. Og heller ikke andre steder.

Fra den seneste bibeloversættelse – Bibelen 2022

”Gud skabte mennesket i sit billede, som mand og dame skabte han dem.”

”Har I ikke læst, at skaberen skabte dem som mand og dame og sagde: ”Derfor skal en mand forlade de gamle og binde sig til sin dame.”

”Manden er damens hoved.”

Rundspørge: Hva' ska' vi med damer?

For nylig udtalte den nye rektor på dansk Blinde- og Bibelinstitut, Henrik Gammelmann Eriksen, at damer ikke skal være præster. Men, føjede han sådan cirka til: ”Damer kan sagtens bruges til mange andre ting i kirken.”

Damernes Magasin har derfor spurgt en række kirkelige meningsholdere, hvad damer egentlig kan bruges til i kirken?

Surpræsten Ejnar Knast: ”Jeg boede i 30'erne på Regensen med en driftig fyr. Simon hed han. Ligesom ham i Bibelen. Han endte vist i rejsebranchen. Men allerede på Regensen kom der tit unge piger og serverede morgenmad for ham. Det kunne vi da også indføre for os ældre mandlige præster. Måske kunne man kalde dem morgenbolledamer?” (Tegning: Lars Andersen)

Organist Rued Langhaar: ”Damer på orgelbænken!? Måske som nodevendere. De skal i al fald ikke spille. Damer kan simpelthen ikke spille orgel. Det bliver altid sådan noget dame-fra-flinke-musikskolen-orgel. Og damer kan i øvrigt heller ikke spille guitar. De står jo altid og fumler efter akkorderne. Jeg tror, det er bedst, at de er rengøringsdamer.” (Tegning: Lars Andersen)

Kirkeanalytikeren Myrna Mågensen: ”Jeg er for en gangs skyld rygendes enig. Jeg synes snart, der er damer overalt i kirken. Og er der egentlig kommet noget godt ud af det? Det er jo snart konfirmandnips og babysalmeskrål det hele og bløde mandepræster i shorts og sandaler. Føj! Godt, vi har Marianne B.S. Christiansen – hun og jeg er jo snart de eneste mandfolk i folkekirken.” (Tegning: Lars Andersen)