Rundspørge: Det mener Radikale Venstre om kirkepolitik

Folketinget bør vedtage nye love så personer, der ikke ønsker det, slipper for at deres skattekroner går til at betale præstens løn, mener Marianne Jelved

Marianne Jelved er tidligere kirkeminister for Radikale Venstre.
Marianne Jelved er tidligere kirkeminister for Radikale Venstre. Foto: Steen Brogaard/Folketinget.

1. Skal stat og kirke adskilles?
Nej.

Det vil formentlig også kræve ændring af Grundloven, hvilket ikke vil falde i god jord hos vælgerne.

2. Skal folkekirken have sin egen forfatning (sådan som der lægges op til i Grundlovens paragraf 66: ”Folkekirkens forfatning ordnes ved lov”)?
Ja.

Og det var der også lagt op til med betænkningen fra Hans Gammeltoft-Hansen i 2014.

3. Bør statens tilskud til folkekirken omlægges, så det ikke længere (primært) går til præstelønninger, men til eksempelvis kirkegårdsdrift og vedligeholdelse af kirkebygninger?
Ja.

Og det var der også lagt op til i den omtalte betænkning. Derved undgås det også, at borgere med anden religion betaler til folkekirkens præster.

4. Bør folkekirken have sin egen demokratiske driftsledelse i stedet for, at den siddende kirkeminister (med rådgivning fra budgetfølgegruppen) råder over Fællesfondens midler?
Ja, det vil være naturligt, når man ser på svarene ovenfor.

5. Bør Landsforeningen af Menighedsråd – fremfor Kirkeministeriet – have forhandlingsretten for de medarbejdere, som menighedsrådene juridisk set er arbejdsgivere for?
Det er ikke afgørende for os, men det bør være noget, Landsforeningen skal tage stilling til.

6. Bør folkekirkens konsulentordning nytænkes?
Det bør tages op til debat, og så må det være brugerne af ordningen, der argumenterer for det.

7. Bør folkekirkens tradition for rummelighed, frihedslovgivning og mindretalshensyn videreføres? Bør det for eksempel stadig være lovligt – ud fra en teologisk begrundelse – at lægge vægt på køn i en ansættelsessituation?
Ja.

Jeg mener, at frihedsrettighederne og dertilhørende lovgivning og mindretalshensyn vejer tungest.