Regeringen vil indføre coronapas for gudstjenester med flere end 200 deltagere

Regeringen vil indføre coronapas ved blandt andet gudstjenester og kirkelige handlinger med flere end 200 deltagere. "Jeg har det ikke godt med, at vi skal til at tjekke coronapas ved julegudstjenesterne," siger biskop. "Vores medlemmer er ikke ansat som vagtfunktionærer," siger kirketjenernes fagforening

Julegudstjenester og kirkelige handlinger med mange deltagere vil blive berørt af regeringens plan om at indføre coronapas for en lang række arrangementer med flere end 200 deltagere. Foto: Kåre Gade / Helsingør Stift

Artiklen er opdateret 8. november kl. 22.00 med udtalelser fra DOKS og Danmarks Kirketjenerforening.

Regeringen ønsker Folketingets opbakning til at genindføre coronapasset, og det kommer blandt andet til at omfatte gudstjenester, 'religiøse handlinger' og menighedsarrangementer med flere end 200 deltagere.

Det fortalte regeringen, da der for første gang i lang tid var indkaldt til coronapressemøde mandag klokken 20:00.

Det samme skal gælde for folkeoplysning, konferencer, koncerter og flere andre kulturelle arrangementer.

Biskop: Ikke rart at skulle tjekke coronapas i kirkedøren

”Jeg har det ikke godt med, at vi dermed måske skal til at tjekke coronapas ved julegudstjenesterne.”

Sådan lyder den umiddelbare reaktion fra Henrik Wigh-Poulsen, biskop over Aarhus Stift, da han bliver præsenteret for regeringens ønske om at indføre coronapas ved gudstjenester og menighedsarrangementer med over 200 deltagere.

”Det bliver ikke rart at skulle afvise folk i døren.”

”På den anden side vil der nok være dem, der vil føle sig mere trygge. Men der er ingen tvivl om, at det vil skabe debat i folkekirken. Ikke ulig de voldsomme diskussioner vi havde op til jul sidste år.”

Næstformand for Landsforening af Menighedsråd Inge Kjær Andersen var mere positiv. På Facebook skrev hun efter pressemødet:

“Kirken lukker ikke - når vi [er] under 200 skal der ikke vises coronapas. Jeg synes, det er en god løsning, hvis det bliver vedtaget. Vi skal trygt kunne gå i kirke og der skal være åbent. Så tager vi coronapas med til store julegudstjenester mv.”

Organisterne: Det vil stadig være muligt at gennemføre visse ting
Karin Schmidt Andersen, formand for Dansk Organist og Kantor Samfund, DOKS, fulgte som mange andre pressemødet mandag aften og ser nu frem til det, at regeringens udspil skal behandles.

”Vi har endnu ikke set det egentlige udspil fra Sundhedsmyndighederne. Det er vigtigt at kende det, så vi får et samlet billede.”

I sagens natur havde Karin Schmidt Andersen håbet, at man kunne undgå coronapas og eventuelt andre tiltag i folkekirken. Hun tvivler dog ikke på, at kirkens ansatte også nok skal løfte den opgave.

”Som udspillet ser ud lige nu, så vil der jo være ting, der kan foregå uden coronapas, mens andre vil kræve et coronpas. Men det har bestemt været en frihed, at man ikke tidligere har skullet vise det.”

Kirketjenerne: Det må være menighedsrådet, der skal kontrollere

Hvis forslaget om at indføre et coronapas bliver vedtaget, vil der være nogen, der skal stå i kirkedøren eller ved indgangen til sognehuset og kontrollere, at passet er gyldigt.

Og Gert R. Schmidt, formand for Danmarks Kirketjenerforening er ikke i tvivl om, hvem der skal kontrollere:

”Det må være menighedsrådets opgave. Vores medlemmer er det i hvert fald ikke, for de er ikke ansat som vagtfunktionærer."

Aldersgrænse nedsættes til 15 år

TV2 publicerede forud for regeringens pressemøde en oversigt over regeringens plan klokken 20:00 mandag aften.

Ifølge planen skal gæster på restauranter, barer samt besøgende på sygehuse og plejehjem (dog ikke nære pårørende) altid vise coronpas.

Statsminister Mette Frederiksen indledte pressemødet med at sige:

“Epidemikommissionen har indstillet, at coronavirus igen klassificeres som en samfundskritisk sygdom, og at coronapasset genindføres. Det vil regeringen indstille til Folketingets epidemiudvalg.”

For at det kan vedtages, må regeringen ikke have et flertal i udvalget imod sig.

Statsministeren lagde vægt på, at stigningen i antallet af indlagte var steget hurtigere end planlagt, og at det i dag havde rundet 300.

"I denne vinter har sygehusvæsenet en mindre robusthed end sidste år," sagde direktør for Sundhedsstyrelsen Søren Brostrøm på pressemødet.

Coronapasset vil fungere på samme måde som tidligere, men med to ændringer, sagde sundhedsminister Magnus Heunicke: Immunitet efter overstået sygdom nedsættes fra 12 til seks måneder, og passet skal fremover gælde fra 15 år og op mod tidligere for 16 og op.