Kommunikation

Kirkelige podcast-udgivere: Sådan kommer man igang med digitale lyd-fortællinger

"Verdenshistorier" hedder en podcast-serie fra Folkekirkens Nødhjælp. Serien præsenterer i lydform historier fra organisationens trykte magasin. Det har fået en ny målgruppe i tale, fortæller kommunikationschef Charlotte Harder. Foto: Yilmaz Polat, Folkekirkens Nødhjælp

Udgivelse af podcast spænder fra at være gratis til at koste flere hundrede tusinde kroner, men kan i princippet foretages med en smartphone i hånden. Det vigtigste ved digitale lyd-fortællinger er at tænke over målgruppe og indhold, fremhæver kirkelige udgivere

Det kræver sådan set ikke mere end en smartphone at udgive prædikener og andre fortællinger fra den kirkelige verden som lyd over internettet.

Få gratis adgang til denne artikel og alt andet indhold på Kirke.dk i 14 dage.

Allerede abonnent?

Kirke.dk er Kristeligt Dagblads digitale nyhedsmedie for beslutningstagere, ansatte og frivillige i kirken og de kirkelige organisationer.

Vi er en uafhængig redaktion, som ugen igennem leverer:

  • Faglige nyheder
  • Kalenderoverblik
  • Navnenyt
  • Løsningsorienteret journalistik
  • Analyser og baggrundsviden
  • Inspiration på tværs af faggrupper
  • Netværk og erfaringsdeling

For at få fuld adgang til indholdet på Kirke.dk, skal man have abonnement. Udfyld formularen og få 14 dages prøveabonnement – gratis og uforpligtende.

Se priser og abonnementsbetingelser.

Gode råd til podcast-udgivelse

Flere af de over 30 kirkelige udgivere af podcasts anbefaler nye udgivere at følge disse trin:

  1. Hvad er podcastens budskab, og hvem skal høre det?
    - find en frivillig eller ansat, der kan agere redaktør og kritisk lytter
     
  2. Find det rigtige udstyr til at optage med
    - gode diktafoner er: Zoom, Olympus eller Røde
     
  3. Vælg et redigeringsprogram
    - gode programmer er: Audacity eller Hindenburg
     
  4. Vælg platform til hosting og udgivelse
    - de største platforme tæller blandt andre: Apple Podcasts, Podbean, Podtail eller Anchor (der både indeholder redigeringsprogram, hosting og samspil med de øvrige platforme)
     
  5. Promovér din podcast
    - fortæl om podcast-udgivelsen på sociale medier, i nyhedsbreve, magasiner, kirkeblade eller gennem pressemeddelelser. Og fortæl om, hvordan podcasten kan bruges i hverdagen