Fem gode råd til præsten, der vil blive bedre til at få kirken i medierne

"Skriv en klumme til lokalavisen. Bland dig på Facebook. Eller kast dig ud i diskussionerne på avisernes debatsider." Sådan lyder opfordringen til præsterne fra journalist og mediekonsulent Malene Bjerre, som sammen med Kirke.dk indbyder til skrive- og mediekursus

Hvis kirken skal føles relevant, skal den have noget at sige om det, modtageren er optaget af. Det er en sjov og udfordrende opgave for den begavede præst, mener mediekonsulent Malene Bjerre. Foto: Sarah Auken

Ja, du er præst. Og ja, der står vidunderlige ting i Bibelen og foregår skønne ting i kirken. Men hvis du også gerne vil nå ud til dem, der sjældent finder ind på kirkebænken, er det en god ide at lære også at bruge dit præsteblik på alt det andet, der sker i vores fælles liv med hinanden.

Så måske skulle du indimellem skifte prædikestolen ud med et besøg i medierne? Skriv en klumme til lokalavisen. Bland dig på Facebook. Eller kast dig ud i diskussionerne på avisernes debatsider.

Her er de fem vigtigste ting, du skal huske, hvis du gerne vil række ud over den faste menighed:

1. Elsk din modtager

Det første bud er også det største. Elsk din modtager betyder: Accepter fuldt og helt, at din modtager er anderledes end dig selv, og mød ham på hans egne præmisser; der hvor han er, som Kierkegaard ville sige. Det nytter ikke at have skjulte dagsordner, for eksempel om at du egentlig godt kunne tænke dig at få sneget et enkelt bibelord ind ad bagvejen, eller få gjort lidt reklame for din næste gudstjeneste. Han er den, han er, og der, hvor han er – og det er godt nok.
  2. Tal om det, alle andre taler om

Det kommer af punkt 1. Hvis kirken skal føles relevant, skal den have noget at sige om det, modtageren er optaget af. Det er en sjov og udfordrende opgave for den begavede præst. For hvilke hjørner af den fælles talk of the town får netop teologen øje på? Hvad er der at sige om … Nets milliarddyre aktieprogram? Eller Champions League-finalen? Om Roskildefestival eller Henrik Sass Larsens farvel til en mulig ministerpost?
  3. Tal det samme sprog som andre

Det religiøse sprog er et særsprog. Og du behersker det så godt, at du slet ikke opdager det. Lidt ligesom fisken, der ikke ser det vand, den svømmer i. Det religiøse sprog er poetisk-litterært, og du skal øve dig i at oversætte det til et politisk her-og-nu-sprog. Og husk: Alle oversættelser medfører både tab og gevinster. Hvis du insisterer på, at du ikke vil tabe noget, kan du heller ikke vinde.
  4. Sig én ting (ad gangen)

På journalistsprog hedder det vinkling. Men du gør det allerede i dine prædikener: Beslutter dig for den ene pointe, du har denne søndag. Næste søndag får du en ny lejlighed. Hvis du insisterer på at få alle detaljer med – baggrund, nuancer, modificeringer, perspektiveringer og henvisninger, så alle (dine kolleger) kan se, at du har læst på stoffet – får modtageren ikke engang fat i pointen.
  5. Find din afsenderrolle

Måske har du ikke lyst til at være den skarpe meningsdanner, der mener noget om alt mellem himmel og jord og gerne stiller op til tæsk i avisen. Men det behøver du heller ikke; der er plads til det hele. Er du humoristen, der ser det finurlige i detaljen? Den varme mor? Den rare onkel? Den skarpe analytiker? Den kiksede selvudleverende type, som alle vi andre kiksede kan spejle os i? Provoen? Find den rolle, der passer til dig, og til dem, som du gerne vil have i tale.

Malene Bjerre er journalist og mediekonsulent i Helsingør Stift