Få overblik over julebøger til de mindste

LÆS ELLER GENLÆS: Hvilken historie og teologi skal julebogen fortælle børnene? Teolog og forsker Louise Heldgaard Bylund giver her et overblik over de vigtigste julebøger til børn

"Jesus bliver født" af Synne Garff er en enkel genfortælling af rejsen til Betlehem, barnet i stalden og hyrderne på marken. Foto: Bibelselskabet

Julen er lige rundt om hjørnet, og derfor har Kirke.dk bedt Louise Heldgaard Bylund give læseren et indblik i nogle af de julebøger, kirker kan købe til brug blandt menighedens yngste.

Louise Heldgaard Bylund er ph.d.-studerende på Aarhus Universitet. Her er hun i gang med et ph.d.-projekt om børnebibler, hvor hun undersøger gudsbilleder og menneskesyn i de forskellige børnebibler. Hun har tidligere givet et overblik over de vigtigste børnebibler på Kirke.dk.

Tre små julefortællinger

"Julenat" af Tine Lindhardt

Denne julehistorie fortælles fra æselføllet Bertrams perspektiv. Bertram er ikke glad for at skulle dele stald med det larmende og lugtende Jesus-barn. Bertrams holdning til barnet ændrer sig undervejs. For det lille æsel er mørkeræd, og Jesus lover, at der fra nu af altid vil være lys i mørket, og ingen behøver at være bange for mørket igen.

"Jesus bliver født" af Synne Garff

Teksten i denne pixi-bog er identisk med fortællingen i "De mindstes bibel". Lillan Brøgger og Cato Thau-Jensens karakteristiske illustrationer er dog erstattede af Susanna Hartmanns mere klassiske streg. Pixi-bogen er en enkel genfortælling af rejsen til Betlehem, barnet i stalden og hyrderne på marken. Desuden tilføjes, at hyrderne beretter om deres oplevelser, hvilket medfører, at nogle tror, mens andre forarges over budskabet om Guds søn i en gammel stald.

"Han kom om natten" af Iben Krogsdal

Julehistorien fortælles her af en 6-årig kønsneutral jeg-fortæller. Fortælleren bor med sin mor, der driver hotel i Betlehem. Der hersker en utryg stemning i fortællingens indledning. Fortælleren er bange for mørket og de mystiske hyrder ude på marken. Men stemningen vender til lys og mod, da Jesus fødes i hotellets stald. I mørket har hovedpersonen forsøgt at bede til Gud, men har haft en følelse af, at Gud var for langt væk. I mødet med Jesus-barnet føler hovedpersonen sig derimod set og kendt, og nærværet giver barnet mod til at tage en af de uhyggelige hyrder i hånden. Illustrationerne af Lotte Kjøller er lavet som collager.

Julefortællinger med interaktive elementer

"Løft en flap: Juleevangeliet" af Sally Lloyd-Jones

Dette er en pap-bog med låger, som barnet kan gå på opdagelse i. Bag lågerne kan barnet finde en kat i en kurv eller se ind ad vinduerne i Betlehems huse. Det er også ved hjælp af låger, at englene viser sig for hyrderne, og læseren kan komme med hyrderne ind i stalden. Lågerne driver således fortællingen frem og inddrager læseren i denne fremdrift. Tegninger og låger sætter en hyggelig stemning, særligt for de mindste. Denne stemning afbrydes dog af afsløringen af Herodes’ onde plan og fortællingens efterfølgende bratte afslutning, hvor truslen fra Herodes stadig synes at hænge over den lille familie.

"Den første juleaften" af Marie Brøgger Najbjerg

Julius og hans familie er i gang med juleforberedelser. Ventetiden er meget lang, og Julius’ far fortæller julefortællingen for at slå tiden ihjel. Bebudelse, rejse og barnet i stalden fortælles kort parallelt med, at Julius’ familie bager og pynter kager. Endelig bliver det juleaften, og familien kan åbne gaver. Det gøres klart for både Julius og læseren, at den største gave er Jesus, som er menneskers frelser. Illustrationerne er stregtegninger, som læseren selv kan farvelægge.

"Læs og leg juleevangeliet" af Lohses Forlag

Denne julefortælling i tegneserieform er flettet ind mellem forskellige kreative aktiviteter og opgaver, der skal løses som for eksempel labyrinter og kryds og tværs. For at kunne løse disse opgaver kræver det, at modtageren er et større barn, der kan læse. Tegneserien afspejler ligeledes denne aldersgruppe, eftersom sproget er tro mod det bibelske og ikke særligt tilpasset børn. Desuden afsluttes tegneserien med barnemordet i Betlehem illustreret med eksplicitte tegninger.

En længere fortælling for de større børn

"En nat i Betlehem" af Bjarne Reuter

"En nat i Betlehem" er en billedbog for større børn. Fortællingens hovedperson er jeg-fortælleren Boaz, der er søn af en hotelejer. Stemningen i Boaz’ by er trykket, fordi den onde kong Herodes regerer, men summer samtidig af forventning om den frelser og konge, som de er blevet lovet. Det gammeltestamentelige løfte om Messias’ komme spiller således en afgørende rolle i denne fortælling. Gud kan føles fraværende under Herodes’ regime, men Boaz’ bedstefar kan altid mærke Guds nærvær, og løftet om forandring står stærkt. Kamilla Wichmanns illustrationer bærer i høj grad fortællingen. Lige så grufuldt som Herodes står foran en opslagstavle, hvor døde drengebørn hænger som sommerfugle med knappenåle, lige så fint løftes Jesus-barnet i en påskelilje mod himlen ved Boaz’ fløjtespil. Gru og håb er således trofaste følgesvende i denne julefortælling.