Ældre Sagen: Sådan arbejder vi med rekruttering af frivillige

Nye aktiviteter, der kan engagere nye frivillige, er et af svarene på Ældre Sagens rekrutteringssucces. Frivilligchef giver foreningens bedste råd til at finde nye frivillige

Kniber det med at finde nok frivillige til at besætte posterne i menighedsrådet? Få gode råd til rekruttering af Ældre Sagens frivilligchef. Her holder menighedsrådet i Davids Sogn på Østerbro i København møde. Foto: Adam Garff

I Fælleshuset i Fuglsangsparken i Fredericia mødes 79-årige Elly Helios hver onsdag med 26 andre pensionister for at lave stolegymnastik. De, der kan, laver øvelser og alle hygger sig og snakker over kaffe og brød efter motionen. Elly Helios er aktivitetsleder og en af de tre frivillige, der sørger for at aktiviteten kører uge efter uge. Hun har været frivillig i Ældre Sagen i en årrække, fordi hun trives med opgaverne og fællesskabet.

Det er hun tilsyneladende ikke den eneste, der gør. Et stigende antal danskere vælger at engagere sig i Ældre Sagens arbejde. Fra 2012 til i dag er antallet af frivillige i Ældre Sagen næsten fordoblet, fortæller frivilligchef i Ældre Sagen, Lars Linderholm.

I 2012 havde Ældre Sagen godt 11.000 frivillige, og i år forventer de at runde 20.000 frivillige.

Kirke.dk har bedt frivilligchef i Ældre Sagen, Lars Linderholm, dele sine bedste råd om rekruttering af frivillige:

1. Gå strategisk til værks
En frivillig kommer ikke af sig selv. Det er nødvendigt at arbejde bevidst og kontinuerligt med rekruttering ude i de lokale foreninger. Det er en udfordring, at fremtidens frivillige stiller større krav til organisationerne, de vælger at arbejde for: Det må ikke være for tidskrævende, man vil ikke binde sig alt for lang tid af gangen, opgaverne skal være meningsfulde, og arbejdet skal være givende socialt set. De krav vil man støde på i rekrutteringsprocessen, så man skal være godt forberedt og kende sin målgruppe.

2. Udvid paletten af aktiviteter
Ved at tilbyde nye og anderledes aktiviteter kan man ramme andre typer af frivillige. I Ældre Sagen har vi flest kvindelige frivillige, derfor arbejder vi på at skabe nye relevante aktiviteter, der appellerer til mandlige frivillige. Det har vi haft succes med, da vi begyndte vores tilbud om it-rådgivning. Her er de fleste frivillige mænd. Et nyt tiltag kalder vi ”Grill-teams”, hvor frivillige tilbyder at komme ud på et plejehjem og hjælpe med at afholde en grillaften.    
 


3. Gentænk eksisterende aktiviteter
I Ældre Sagen har vi gennem mange år haft en besøgstjeneste. Vi har arbejdet med at gentænke den måde, man er frivillig på i den aktivitet. Flere vil egentlig gerne være besøgsven, men synes forpligtelsen er meget stor. Derfor forsøger vi os med, at to til tre frivillige kan dele opgaven mellem sig, så de skiftes til at besøge den samme.  

4. Det er den personlige opfordring, der virker
Vi har flere gange forsøgt os med at sende et brev bredt ud til udvalgte medlemmer med en opfordring til at blive frivillige i et arbejde, vi tænker, ville passe til dem. Her kan vi konstatere, at vi ikke får nok ud af det, når vi ser på omkostningerne ved at sende så mange breve afsted. Det gælder kroner og ører, men også arbejdstid. Det, der virker, er den personlige opfordring. Det ved man også fra en række undersøgelser på området. De bedste ambassadører en forening har, er dens frivillige.    

5. Hjælp de frivillige
Som landsorganisation er det ikke muligt at have så mange frivillige engageret lokalt, som vi har, hvis vi ikke assisterer dem. Vi holder kurser i rekruttering og andre emner, der efterspørges lokalt, og vi har en række konsulenter, der bistår lokalforeningerne med rådgivning, der er tilpasset dem.
 

6. Gør det nemt at være frivillig
Man kan gøre det nemt at være frivillig i sin organisation ved at lave det arbejde, man kan for sine frivillige. Vi tilbyder for eksempel servicepakker til vores frivillige, når de skal påbegynde en ny aktivitet i deres afdeling. Det gør det nemt for dem at gå i gang. Vil en lokalforening eksempelvis gerne tilbyde stolemotion, kan instruktørerne deltage i et kursus, arrangørerne kan modtage en færdig pakke af markedsføringsmaterialer og en oversigt over, hvad opgaven indebærer. Vi har også en konsulent, der kan komme ud og hjælpe lokalforeningen i gang med netop denne aktivitet.  

7. Brug tid på at finde de frivillige, der skal have lederansvar
Der er forskel på at være frivillig med ansvar for en bestemt og afgrænset opgave og at være frivillig med lederansvar. Her er det vores erfaring, at man skal gøre sig ekstra umage, når man rekrutterer frivillige, der skal fungere som bestyrelsesmedlemmer eller aktivitetsledere. Det er vigtig at gøre sig klart, hvad man forventer af disse frivillige og melde det klart ud. De er nøglepersoner for, at arbejdet fungerer i hele lokalforeningen. Nogle gange kan det være fristende bare at få nogle til at melde sig, men det kommer der sjældent noget godt ud af.

8. Rekruttér internt
Ofte fungerer det godt at finde frivillige internt eksempelvis blandt deltagere i foreningens aktiviteter. Her har man mulighed for at se folk lidt an, og de kender allerede til foreningens arbejde. På samme måde fungerer det ofte godt at rekruttere ledere og bestyrelsesmedlemmer blandt dem, der allerede er frivilligt engageret i foreningen på anden vis.

9. Lær af andre, der ligner jer
Der er skrevet meget indenfor feltet og lavet mange undersøgelser, man kan lære af. Men ofte er det, der giver mest, at lære af andre organisationer, der ligner ens egen organisation. Vi er for eksempel blevet inspireret af, hvordan Hjerteforeningen har arbejdet med rekruttering.

10. Kombinér den traditionelle og den nye måde at være frivillig på
Vi oplever i Ældre Sagen at den nye form for ad hoc-frivillighed, hvor man ikke behøver at engagere sig langsigtet, er en udfordring, vi er nødt til at forholde os til. Vi forsøger i alle vores aktiviteter at overveje, om der er mulighed for at være frivillig både på traditionel vis og mere ad hoc.