Præster til minister og biskopper: Det er på tide at lempe restriktionerne for kirkerne

DEBAT: Det er på tide at lempe restriktionerne for afholdelse af gudstjenester og kirkelige handlinger. Det skriver sognepræsterne Nana Hauge og Maria Louise Odgaard Møller i et åbent brev til kirkeministeren og biskopperne

Lad kirkerne vende tilbage til de restriktioner, der gjaldt indtil 22. december, lyder opfordringen til kirkeminister og biskopper fra sognepræsterne Maria Louise Odgaard Møller (tv) og Nana Hauge. Foto: Leif Tuxen, Iben Gad

Åbent brev til kirkeministeren og biskopperne:

Gudstjenester med sang var ikke markante smittekilder i november og december, kommer det nu frem i en undersøgelse. Det er der formentlig mange præster landet over, der har haft på fornemmelsen. Men det er selvfølgelig helt afgørende, at Statens Seruminstitut nu kan dokumentere det i deres undersøgelse.

Folkekirken var allerede i efteråret underlagt strenge restriktioner og har været det, siden kirken åbnede efter total nedlukning sidste år. Hvor corona over sommer og efterår nærmest var glemt i bylivet og mange andre steder, var det ikke tilfældet i kirken.

Anbefalingen til jul om at lukke helt kom som bekendt i sidste øjeblik, og da vi måtte åbne igen, var det nu med endnu strengere restriktioner, bag hvilke scenariet med juleaftensgudstjenesten nok ligger til grund.

Vi er nu underlagt disse amputerende restriktioner på tredje måned med et meget højt kvadratmeterkrav pr. person, en tidsramme på maksimalt 30 minutter for en gudstjeneste/kirkelig handling samt en anbefaling om, at der ikke må synges i kirken – en anbefaling, der i praksis fungerer som et forbud mod menighedssang.

Vi er naturligvis glade for, at myten om, at landets kirker står tomme hen, nu ser ud til at være endegyldigt forbi og i stedet er afløst af anerkendelsen af, at rigtig mange mennesker samles i kirken om søndagen. Så mange, at man har fundet det nødvendigt med restriktioner for at nedbringe det antal.

Men med undersøgelsen lavet af Statens Seruminstitut in mente må det være på tide at lempe på restriktionerne for afholdelse af gudstjenester og kirkelige handlinger.

Vi appellerer til, at kvadratmeterkravet nedbringes, at kravet om at en gudstjeneste eller kirkelig handling maksimalt må vare 30 minutter bortfalder og at sang igen bliver muligt.

Det kan gøres ved at vende tilbage til praksis før jul, altså de restriktioner, der gjaldt indtil 22. december. Dette bør ske hurtigst muligt og senest, så vi kan fejre den kristne påske med den menighedssang, der er helt afgørende for den lutherske gudstjeneste.

Nana Hauge er sognepræst i Hårslev-Padesø Pastorat på Fyn.
Maria Louise Odgaard Møller er ph.d. og sognepræst i Bov i Sønderjylland.

Missing indholdselement.