Præst samler underskrifter: Gør juleaftensgudstjenesten frivillig

Biskopperne bør overlade det til præster og menighedsråd at bestemme, om og hvordan der skal holdes gudstjeneste den 24. december, mener sognepræst i Jyllinge Kaj Bollmann, der frygter coronasmitte. Nu har han startet en underskriftsindsamling

Sognepræst Kaj Bollmann frygter, at juleaftensgudstjenesterne vil føre til coronasmitte. Han samler underskrifter til et åbent brev til biskopperne, som opfordrer dem til at gøre det frivilligt for sognene, om og hvordan de vil holde julegudstjenester. Foto: Leif Tuxen

"Jeg er blevet opfordret af flere til at starte en underskriftsindsamling på et åbent brev til biskopperne for i det mindste at få grønt lys for lokalt at beslutte om og i givet fald hvordan man vil afholde gudstjeneste juleaften."

Det skriver sognepræst i Jyllinge Kaj Bollmann på Facebook

Kaj Bollmann skrev i sidste uge et debatindlæg på Kirke.dk, hvor han undrede sig over, at kirkerne ikke er omfattet af den coronanedlukning af for eksempel biografer, teatre og koncertsale, der siden er kommet til at omfatte hele Danmark.

Det er særligt smitterisikoen ved de traditionelt velbesøgte gudstjenester juleaften, der bekymrer ham. Juleaften har været en officiel gudstjenestedag siden 1992, og sognene er derfor forpligtet på at holde gudstjeneste.

I det åbne brev, som Kaj Bollmann samler underskrifter til, opfordres biskopper til at tillade aflysning af juleaftensgudstjenesten:

"Vi opfordrer biskopperne til at åbne for at menighedsråd og præster i fællesskab lokalt kan beslutte om, og i givet fald hvordan inden for gældende regler, juleaftensgudstjenesterne skal gennemføres," lyder det blandt andet i brevet, som ifølge Kaj Bollmann også er delt i facebookgruppen "Præster i den danske folkekirke".

Han henviser blandt andet til et smitteudbrud i Havdrup Kirke, som omtales i Kristeligt Dagblad i dag:

"Sagen fra Havdrup, hvor 31 er smittede ved en adventsgudstjeneste og et par andre arrangementer i kirken, viser, at risikoen er høj, og den vokser, jo flere mennesker, der kommer ind i kirken."