Præst: Man skal vænne sig til at være præst på en ny måde

Man skal finde ud af, hvordan man skaber kontakt til menigheden, når man ikke kan møde dem fysisk, skriver præsten Mette Enevold

Det er en opgave at gøre bekymrede sognebørnen opmærksom på muligheden for sjælesorgssamtaler pr. telefon, skriver sognepræst Mette Enevold. Foto: Privatfoto

Navn: Mette Enevold
Stilling:  sognepræst i Sthens Kirke, Helsingør

Hvordan ændrer coronavirusen din arbejdsdag?

Hvordan får vi forkyndt evangeliet ud til alle derhjemme? Det har vi ikke fundet en løsning på endnu, men vi må tænke nyt.

Denne artikel er en del af dette tema:
Corona

Dertil kommer konfirmandundervisningen og de kommende konfirmationer. Her skal der også tænkes nyt i forhold til både fjernundervisning, og hvad der skal ske med konfirmationerne. Sjælesorgssamtaler pr. telefon er også en opgave at få gjort opmærksom på som en mulighed for bekymrede sognebørn.

Giver den øgede hjemmearbejdstid dig ekstra tid til faglig fordybelse?

Jeg håber, at der vil indfinde sig ro til faglig fordybelse, men indtil videre er jeg slet ikke nået dertil. Her og nu handler det om at forholde sig til myndighedernes udmeldinger og biskoppernes vejledninger og aflyse det ene og andet og finde ud af at være præst på helt ændrede vilkår hjemmefra.

Hvad ser du mest frem til at genoptage i din normale arbejdsdag?

Jeg ser allermest frem til at mødes med mennesker i min dagligdag igen: til samtaler, konfirmandundervisning, møder, gudstjenester, børnegudstjenester, kirkelige handlinger, arrangementer og aktiviteter.