Præst delte ledelse med kontaktperson: En gave at bestemme sammen

“Der er nødt til at være sammenhæng mellem forkyndelsen og den daglige ledelse,” siger præsten Caroline Kollenberg Thisted, der har prøvet at dele ledelsen af et sogn med en kontaktperson fra menighedsrådet

Sognepræst Caroline Kollenberg Thisted og kontaktperson Torben Nielsen taler varmt for fordeling af ansvar mellem præst og folkevalgt. Foto: Privatfoto

Landsforeningen af Menighedsråd anbefaler, at man ikke lader præsten få rollen som daglig leder. Præsteforeningen forsvarer deres medlemmers mulighed for at lede arbejdet i kirken.

Men hvad sker der, hvis en læg og en gejstlig leder sammen?

Caroline Kollenberg Thisted er i dag præst i Værløse Sogn, men gennem sine otte år i Nykøbing Sjælland Sogn påtog hun sig rollen som daglig leder, mens kontaktpersonen Torben Nielsen tog sig af det knap så dagsaktuelle ansvar.

En god rollefordeling, mener de begge.

“Vi holdt hinanden orienteret om alt hele tiden, men Caroline (Kollenberg Thisted, red.) havde jo fingeren på pulsen i kirken, så det var naturligt, at hun tog sig af de daglige ting,” fortæller Torben Nielsen om samarbejdet.

Kontaktperson leder "på distancen"

Det var for eksempel kontaktpersonen, der tog sig af MUS-samtaler og udarbejdelse af APV, mens præsten havde mandat til at foretage nødvendige, daglige indkøb, lægge arbejdsplaner, håndtere sygefravær og skaffe vikarer.

Caroline Kollenberg Thisted, sognepræst og tidligere daglig leder

“At være kontaktperson er ​lederskab på distancen, og jeg havde et utroligt godt samarbejde med Caroline som daglig leder,” siger Torben Nielsen.

Caroline Kollenberg Thisted mener også, at det var naturligt, at hun påtog sig rollen som leder i det daglige.

“Det var ikke, fordi jeg fik nye opgaver af at blive daglig leder. Det blev bare nødvendigt at understrege, at jeg havde brug for at blive anerkendt for det ansvar, jeg allerede havde, i stedet for at det var indforstået.”

Balance mellem forkyndelse og ledelse

Præsten lægger samtidig vægt på, at menighedsrådet var med til at skabe visionerne for kirken, men at det så var hendes opgave at træffe beslutninger ud fra de visioner i dagligdagen.

Nogle præster ville kunne tage elementer fra kirkerummet med ind i opgaven som daglig leder, mener hun.

“Jeg tror, det vil vise sig, at præster har et ledelses-sprog med sig, hvis de bliver daglige ledere. Det vil også vise sig, at de lever op til de budskaber, de forkynder,” siger hun og afviser samtidig, at præsten skal ind og bestemme alt:

“Der er nødt til at være sammenhæng mellem forkyndelsen og den daglige ledelse. Som præst er man den obo, der spiller for, inden koret går på, men det er vigtigt at den daglige ledelse sker i samklang med de værdier, vi forkynder.”

Fra at bestemme til at spørge

Den balancen var lidt svær at finde i begyndelsen, fortæller hun.

“I starten troede jeg, at jeg skulle ind og bestemme en hel masse over de andre ansatte, men det handler i højere grad om at skabe et delt ledelsesrum - hvis lederen fylder for meget, bliver den anden for presset til at kunne påtage sig ansvaret for sine arbejdsopgaver.”

“Til sidst blev jeg en mere spørgende leder,” tilføjer hun.

Dannelse som daglig leder

Torben Nielsen er fortsat kontaktperson i Nykøbing Sjælland Sogn og holder fortsat af at lede på afstand. Caroline Kollenberg Thisted er ny præst i Hareskov og Værløse Sogne, hvor hun ‘blot’ er almindelig sognepræst.

Men derfor taler hun alligevel varmt om erfaringen som daglig leder.

“Det har været enormt dannende at prøve mig selv af som daglig leder. Jeg har fået indsigt i, hvordan kirkedrift fungerer, og så har det været interessant at forholde mig til min egen ledelsestilgang.”

“Det er helt klart en erfaring, jeg tager med mig.”