Menigheden og musikken

Organist: Vi er nødt at gå helhjertet ind i arbejdet med børn, unge og familier

Katrine Immerkjær Kristiansen er stifter af Orgelklubben. Her ses hun sammen med en elev ved en koncert for 200 skolebørn i Brøndby Strand Kirke, da Orgelklubben og Kirke.dk samarbejdede om en komponistkonkurrence om ny musik til familie- og spaghettigudstjenester. Foto: Heiner Lützen Ank

Vi må sande, at størstedelen af befolkningen ikke kender vores instrument. Det er ikke et argument for at droppe orglet, men for, at vi skal blive bedre til at formidle og skabe begejstring for orglet, skriver Katrine Immerkjær Kristiansen

Der har i den seneste tid være skrevet meget om, hvad kirkemusik er og kan og skal. Mange bud er kommet på bordet – heriblandt dialog.

Særligt dialogen mellem præst og organist har der været fokus på, og det er jo altid godt med en god kommunikation på en arbejdsplads og med respekt for hinandens arbejdsområder. Men uhyggeligt er det, at det ikke er en selvfølge.

For det er først, når respekten er opbygget, at vi kan begynde det, som kommer menigheden til gavn; nemlig formidlingen – formidlingen af evangeliet og formidlingen af den musik og det instrument, vi organister holder så meget af.

Vi må sande, at størstedelen af befolkningen ikke kender vores instrument. De afskyr det ikke, men de kender det ikke, og de kender ikke den musik, der er skrevet for det. Og her er det vigtigt at sige, at dette ikke er et argument for ikke at spille orgel i gudstjenesten.

Det er præcis det samme billede, vi ser på landets museer. Den almene dannelse er gået i en anden retning, og derfor er landets museer nødt til at tænke alternativt og formidlende, når de vil oplyse os.

Det er det samme, der er sket med vores instrument, så lad os oplyse og formidle!

Det er min klare erfaring efter 10 år med formidling af orglet til store og små, at alle betages af orglet. Af klangen, af mulighederne, af bruset.

Vi skyder os selv i foden ved at tro at al musik til denne målgruppe skal leveres fra flyglet

Jeg har siddet til talrige orgelkoncerter, hvor organisten sidder højt hævet og spiller en vidunderlig koncert. Men han kommer ikke ned før koncerten og fortæller om sine tanker om programmet eller om, hvordan han kan hjælpe os til at lytte til den musik, han spiller. Og han kommer heller ikke ned efter koncerten og snakker med publikum, som ønsker at takke og stille spørgsmål. Det er det mindste, vi kan gøre.

Heldigvis ser vi også rundt omkring, at der sker tiltag. Der eksperimenteres med storskærme, så publikum eller menighed kan se, hvad organisten laver. Der laves kaffekoncerter og koncerter med oplæsning.

Det er blot nogle få ideer, der kan bruges på vejen til at få folk til at føle den samme begejstring, som vi selv gør, for vores allesammens orgel. Det er klart, at hvis denne formidling kan ske allerede i menneskers forår, er der større chance for, at det vil styrke deres interesse for orglet i fremtiden.

Derfor er vi også nødt til som organister at gå helhjertede ind i arbejdet med minikonfirmander, konfirmander og familiegudstjenester. Kirke er ikke kun om søndagen.

Min oplevelse er at familier, børn og unge elsker at lære salmerne til tonerne af orglet, så vi skyder os selv i foden ved at tro at al musik til denne målgruppe skal leveres fra flyglet.

Jeg har haft konfirmander, som har grædt efter at have mærket pedalets dybe toner i “Se, nu stiger solen”, og jeg har oplevet børnehavebørn danse til “I Østen stiger solen op”.

Oplevelser, vi kan mærke fysisk, husker vi!
 

Katrine Immerkjær Kristiansen er organist ved Brøndby Strand Kirke og stifter af Orgelklubben.

 

Mads Bille: Højmessen er et dannelsesprojekt
Menigheden og musikken

Mads Bille: Højmessen er et dannelsesprojekt

Vi uddanner kirkens mange unge korsangere til at forstå den tradition, de er en del af, og til at løfte og forny traditionen. Det skaber medejerskab til en stor kristen tradition, ikke kun i menigheden, men i hele byen, skriver Mads Bille om Herning Kirkes højmesse

Menigheden og musikken

Alternative musikformer vinder indpas mange steder i folkekirken – fra lovsang til Justin Bieber-gudstjenester. Samtidig smuldrer det fælles folkelige kendskab til kernesalmerne og den traditionelle højmesses form.

Hvordan kan gudstjenestens klassiske orgelledsagelse og menighedssang fornys, uden at genkendelsen og sammenhængskraften går tabt?

Følg med i Kirke.dk's serie, hvor organister og præster giver deres bud på kirkemusikkens udfordringer og muligheder.

Læs alle artikler i serien