Organist: Luk kirkerne i julen

Det er samfundssind, hvis kirkerne holder lukket i julen, siger organist Mikkel Andreassen. Hans fagforeningsformand mener, at det er forsvarligt at holde julegudstjenester, så længe man lever op til sundhedsmyndighedernes anbefalinger

Organist Mikkel Andreasen mener, det vil være samfundssind, hvis man lukkede kirkerne ned nu og dermed aflyste julens gudstjenester. Foto: Adam Garff

Kunne Mikkel Andreassen, organist ved Vor Frelsers Kirke i Esbjerg, bestemme, så ville julens gudstjenester bliver aflyst.

"Vi følger den gældende lovgivning og retter os efter det. Det betyder også, at vi gennemfører det, som vi kan. Men jeg har bestemt tænkt over, om kirken skal gøre sig endnu mere solidarisk med resten af samfundet," siger han.

"Hvis vi bed tænderne sammen og lukkede ned indtil årsskiftet, kunne det måske være lige så meget værd som muligheden for at holde julens gudstjenester."

Det er et synspunkt, som flere organist- og kirkemusikerkollegaer bakker op om. Da sognepræst Kaj Bollmann på Facebook skrev, at julegudstjenesten ikke burde gennemføres, skrev nogle af Mikkel Andreassens konservatorieuddannede kolleger:

Jeg har bestemt tænkt over, om kirken skal gøre sig endnu mere solidarisk med resten af samfundet

Mikkel Andreassen, organist ved Vor Frelsers Kirke i Esbjerg

"Endelig en klog præst der oplader sin røst", "Kunne ikke være mere enig", og "Man kan vel forkynde evangeliet på juledag (og 2. juledag og dagen efter, julesøndag, osv.) også."

Ønsker ikke en gentagelse af påskesituationen

I Vor Frelsers Kirke, hvor Mikkel Andreassen sidder ved orglet, har man indtil videre valgt at arrangere flere julegudstjenesterne og åbne for tilmelding via et onlinesystem. Alt sammen for at kunne kontrollere situationen.

Samtidig håber Mikkel Andreassen, at kirken ikke havner i samme situation som i påsken, hvor det først var få dage før, der var vished om, at der alligevel ikke ville blive holdt fysiske gudstjenester.

"Den usikkerhed var ufrugtbar, og de indre diskussioner i folkekirken var meget lidt smukke. Det bliver dumt at høre på, når det er et spørgsmål om ens grad af tro og fromhed, om man vil have, at kirken holder åbent lige meget hvad," siger han.

"Det er også smukt og kristent, at kirken viser samfundshensyn. Folk bliver jo ikke mindre smittede, fordi det er i en kirke."

Det er stadig forsvarligt

Karin Schmidt Andersen er formand for DOKS-organisterne (Dansk Organist og Kantor Samfund), der er fagforening for de konservatorieuddannede organister. Hun deler Mikkel Andreassens ønske om, at folkekirken ikke skal bidrage til at øge smittetrykket i Danmark. Alligevel mener hun, at julegudstjenerne godt kan gennemføres.

"Vi befinder os i en situation, der konstant udvikler sig, ligesom der kan være nogle lokale hensyn at forholde sig til. Men når det er sagt, så mener jeg, hvis man lever op til anbefalingerne fra sundhedsmyndighederne, så er det forsvarligt at holde julegudstjeneste."

Hvis man lever op til anbefalingerne fra sundhedsmyndighederne, så er det forsvarligt at holde julegudstjeneste

Karin Schmidt Andersen, formand, DOKS

"Det ville være begrædeligt, hvis vi ender i en situation, hvor det bliver nødvendigt at aflyse. Men som situationen er lige nu, så mener sundhedsmyndighederne og regeringen stadig, det er forsvarligt."

Men netop de nødvendige hensyn til coronarestriktionerne kan på den anden side skabe en situation, hvor julegudstjenesterne bliver for vanskelige at gennemføre.

”Tilmelding er en god idé, hvis man skal kunne gennemføre forsvarligt. Dermed sikre man sig, at der ikke lukkes flere ind i kirken, end man har kapacitet til på en ansvarlig måde.”

Karin Schmidt Andersen forudser dog, at presset på kirkerne juleaften vil være mindre end sædvanligt.

”Der er nok en tendens til at tænke ud fra det, vi kender. Men der er næppe den samme lyst til at gå i kirke juleaften som andre år. Det kan også betyde, at trykket bliver mindre.”

Missing indholdselement.