Nyt projekt skal få unge til at læse teologi og blive præst, minister offentliggør tale fra julesamråd - og flere nyheder

Nyt projekt skal få unge til at læse teologi og blive præst | Spørgsmål om påstået pres på menighedsråd i ansættelsesproces | Kirkeministeren offentliggør talepapir fra samråd om julen | Kirkens Korshær får ny formand | Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter udgiver rapporten "Religiøsitet og forholdet til folkekirken."

Foto: Kåre Gade

Her kan du holde dig orienteret om de seneste nyheder fra kirkelivet i ind- og udland fra andre medier og kirkelige aktører. Vi opdaterer løbende artiklen.

11. juni:

Landsforeningen af Menighedsråd, Præsteforeningen, biskopperne og Provsteforeningen søsætter kampagne, der skal få unge til at læse teologi (Landsforeningen af Menighedsråd) Et nyt projekt skal sætte fokus på at synliggøre teologistudiet og folkekirken som arbejdsplads over for unge, der skal vælge uddannelse og teologistuderende

Spørgsmål om påstået pres på menighedsråd i ansættelsesproces (Folketingets Kirkeudvalg) Kirkeminister Joy Mogensen skal besvare et spørgsmål stillet af Morten Messerschmidt (DF) om en artikel i Kristeligt Dagblad, hvor menighedsrådet i Sankt Olai Kirke i Helsingør har følt sig presset til at tage hensyn til biskoppens personlige ønsker i en ansættelsesproces.

10. juni:

Kirkeminister Joy Mogensen (S) offentliggør talepapirer fra samrådet om julens gudstjenester (Folketingets Kirkeudvalg) Det talepapir, kirkeminister Joy Mogensen (S) brugte på på samrådet torsdag den 3. juni om julens gudstjenester, er nu fremsendt til Kirkeudvalget.

9. juni:

Kirkens Korshær får ny formand (Kirkens Korshær) Ny formand for Kirkens Korshær er Ian Ørtenblad, diakoni-, fængsels- og sognepræst i Ribe Stift. Han har været medlem af hovedbestyrelsen siden 2011 og tager over efter Birgit Bouet Friis, der har været formand i ti år.

7. juni:

Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter udgiver rapporten "Religiøsitet og forholdet til folkekirken." (Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter) Folkekirken som social institution og ikke den personlige tro er den største faktor for medlemskab.