Pjece fra coronasmitte.dk: Det er fortsat muligt at holde gudstjenester

Ifølge en ny pjece fra coronasmitte.dk vil der fortsat kunne holdes gudstjenester i kirkerne. Men det nye forsamlingsloft på fem personer vil få konsekvenser for øvrige aktiviteter i kirkerne

Det er ifølge en ny pjece fra coronasmitte.dk stadig muligt at holde gudstjeneste i folkekirken og andre trossamfund, selvom coronarestriktionerne er blevet skærpet. Det fremgår dog også af pjecen, at det overvejes, "om der skal ske yderligere indskrænkninger i undtagelserne fra forsamlingsforbuddet." Foto: Kåre Gade

Det bliver stadig muligt at holde gudstjenester, men kirkernes øvrige aktiviter bliver underlagt forsamlingsloftet på fem personer.

Sådan lyder det i en ny pjece på coronasmitte.dk, som er dateret tirsdag den 5. januar. Her står, at det fortsat er muligt at holde gudstjenester og andre religiøse handlinger, da de stadig er undtaget fra forsamlingsloftet:

“Folkekirken og andre trossamfund vil fortsat kunne afholde gudstjenester og religiøse handlinger i lokaler, som de råder over, under iagttagelse af skærpede arealkrav m.v. Øvrige aktiviteter i lokaler, som folkekirken og andre trossamfund råder over, skal overholde forsamlingsforbuddet på maksimalt 5 personer.”

Det fremgår ikke, hvilke skærpede arealkrav, der er tale om for kirkernes vedkommende, eller om det er muligt at synge.

De nye arealkrav for dagligvarebutikker betyder, at der skal være 7,5 kvadratmeter pr. person og maksimalt 266 personer i et lokale under 2000 kvadratmeter.

Samtidig bliver det heller ikke længere muligt at holde udendørs arrangementer med op til 500 siddende personer, der har hovedet i samme retning. Denne type arrangementer var ellers tidligere også undtaget fra forsamlingsforbuddet.

Spørgsmålet om, hvilke konsekvenser de nye stramninger får for kirkerne, har hængt i luften siden et pressemøde i går (tirsdag den 5. januar, red.).

Det fremgår af pjecen, at det overvejes, "om der skal ske yderligere indskrænkninger i undtagelserne fra forsamlingsforbuddet."

Missing indholdselement.