Ønskelisten: Det ønsker Indre Mission sig af en ny kirkeminister

Bevarelse af frihedsordninger og mindretalshensyn, en "pedel-rolle" samt anerkendelse af folkekirken som bekendelseskirke frem for statskirke - det er nogle af vores ønsker til den kommende kirkeminister, fortæller Indre Missions formand, præst Hans-Ole Bækgaard

"Vi håber, at en kirkeminister – for nu at bruge et billedet fra en forgænger på posten – mere ser sig som 'pedel' frem for 'chef'," siger Hans-Ole Bækgaard, formand for Indre Mission. Foto: Henrik Kastenskov / Ritzau Scanpix

Ønskeliste til den nye kirkeminister

Hvad ønsker de kirkelige retninger og bevægelser af den kommende kirkeminister? Kirke.dk har bedt en række repræsentanter for dansk kirkeliv om at lave en ønskeliste til ministeren. Den anden ønskeliste kommer fra Indre Mission:

1. Indre Mission håber, at en ny kirkeminister udviser forståelse for at bevare frihedsordninger og mindretalshensyn i folkekirken. I disse år er frihedstraditioner under pres – ikke kun i samfundet og skoleverden, men også i det kirkelige landskab. Der er brug for at fremme tålsomhed og have blik for det folkekirkelige frisind.
  2. Vi håber, at en kirkeminister – for nu at bruge et billedet fra en forgænger på posten – mere ser sig som ”pedel” frem for ”chef”. Kirkeministeren (og embedsværket) må ikke udvikle sig til at være folkekirkens modstander, men dens beskytter og arbejde for god trivsel og arbejdsvilkår og have som mål, at kirken skal ses fra neden.
  3. Vi håber, at kirkeministeren vil anerkende folkekirken som en bekendelseskirke frem for en statskirke. Det betyder blandt andet, at vedkommende viser respekt for kirkens indre anliggender og blander sig mindst muligt i disse. Det vil være flot, hvis ministeren går foran andre folketingspolitikere med at vise denne tilbageholdenhed og fremmer viden om folkekirkens tradition, ikke mindst blandt en ny generation af folketingspolitikere.
  4. Ud fra det perspektiv har Indre Mission ikke et ønske om at adskille stat og kirke. Vi er åbne for, at der kan genovervejes nye modeller for en mere sammenhængende og moderne styringsstruktur for folkekirken angående et folkekirkeligt fællesudvalg med hensyn til forvaltning af Fællesfonden, ansvaret for den løbende prioritering og budgetlægningen m.v. Vi er ikke umiddelbart tilhængere af at omlægge statens tilskud til folkekirken som et bloktilskud, da det snart kan vise sig som begyndelsen til en større adskillelse og ikke understøtter hensigten i Grundlovens § 4.
  5. Vi håber, at kirkeministeren tænker positivt om de mange (folke)kirkelige organisationers arbejde og betydning, og at han/hun ser dem som en vigtig spiller i det danske samfund for folkeoplysning, socialt engagement og demokratisk dannelse. Vi ønsker, at der kan være en god dialog, så arbejdet kan udvikles – også til fortsat gavn for civilsamfundet.
  6. Endelig har vi et håb om, at kirkeministeren vil arbejde for, at migrantmenigheder kan få en eller anden form for tilknytning til folkekirken, hvis de ønsker det, og at en kommende regering aktivt forholder sig til forfølgelser af kristne.