Ønskelisten: Det ønsker FrikirkeNet sig af en ny kirkeminister

Invitation til dialogmøder, respekt for trossamfund og evaluering af loven om de afvigende trossamfund - det er ønskerne fra FrikirkeNet til den kommende kirkeminister, fortæller generalsekretær Mikael Wandt Laursen

Mikael Wandt Laursen ønsker sig en kirkeminister der ligesom Mette Bock "står vagt om trossamfundenes frihed," og ikke spænder dem "for en bestemt politisk eller værdimæssig vogn." Foto: Kåre Gade

Ønskeliste til den nye kirkeminister

Hvad ønsker de kirkelige retninger og bevægelser af den kommende kirkeminister? Kirke.dk har bedt en række repræsentanter for dansk kirkeliv om at lave en ønskeliste til ministeren. Her kommer ønskelisten fra FrikirkeNet:

1. Regelmæssig dialogmøder med kirkeministeren
I forbindelse med loven om trossamfund udenfor folkekirken blev der afholdt en række dialogmøder med kirkeministeren. De var både konstruktive og givende for en god dialog mellem trossamfundene og kirkeministeren. Der blev stillet i udsigt, at disse møder kunne arrangeres regelmæssigt og det er vores ønske, at vi en gang om året, kunne inviteres til dialogmøde med ministeren sammen med andre trossamfund.

2. Stå vagt om trossamfundenes frihed
Mette Bock har været en god kirkeminister, der har stået vagt om trossamfundenes frihed og ikke spændte os for en bestemt politisk eller værdimæssig vogn. Det er afgørende, at en fremtidig kirkeminister har både den samme forståelse og respekt for trossamfund, der undertiden har en meget lang historie og tradition.

3. Evaluering af ”loven om de fra folkekirken afvigende trossamfund”
Vi ser frem til, at ovenstående lov skal evalueres og håber, at det kan ske i en direkte dialog samtale. Vi er overordnet set tilfreds med loven, men har forskellige punkter, som vi gerne så ændret feks donationsreglerne, der risikerer at udstille enkeltpersoners bidrag mm.