Ønskelisten: Det ønsker Kirkeligt Centrum sig af en ny kirkeminister

En demokratisering af folkekirkens styrelse, mindre politisk indblanding i kirkelivet og plads til både migrantmenigheder og "politisk ukorrekte" holdninger i folkekirken - det er nogle af vores ønsker til den kommende kirkeminister, fortæller Kirkeligt Centrums formand, sognepræst Kaj Bollmann

"Vi håber, at kirkeministeren vil være med til at fremme viden om og fortrolighed med folkekirken og dens tradition blandt de nye folketingspolitikere," siger Kaj Bollmann, forman for Kirkeligt Centrum. Foto: Leif Tuxen

Ønskeliste til den nye kirkeminister

Hvad ønsker de kirkelige retninger og bevægelser af den kommende kirkeminister? Kirke.dk har bedt en række repræsentanter for dansk kirkeliv om at lave en ønskeliste til ministeren. Den første ønskeliste kommer fra Kirkeligt Centrum:

1. Kirkeligt Centrum håber, at en ny kirkeminister vil tage initiativ til at gennemføre en reform af folkekirkens styrelse i stil med den, som blev lagt i skuffen efter udvalgsarbejdet i Thorning-regeringens tid. Målet skal være at udvide det folkekirkelige demokrati, så det når til tops, både hvad angår økonomi og indhold – uden at røre ved folkekirkens grundlovsmæssige stilling.
  2. Vi håber, at kirkeministeren vil sikre, at regeringen fortsat vil have øje for det folkekirkelige frisind, herunder samvittighedsfriheden for præster. Folkekirkens rummelighed skal bevares, også for mindretal med synspunkter der er ”politisk ukorrekte”.
  3. Vi håber at kirkeministeren vil stoppe de statskirkelige udviklingstendenser, der har været på det seneste – ikke mindst, så folketingspolitikere viser tilbageholdenhed med at blande sig i indholdsmæssige spørgsmål
  4. Vi håber at kirkeministeren vil løfte sin stemme i regeringen for, at Danmark har en mere aktiv holdning til kristendomsforfølgelser – herunder at konvertitter ikke hjemsendes til lande, hvor deres tro kan bringe dem i fare.
  5. Vi håber, at en ny kirkeminister vil være med til at åbne for, at migrantmenigheder kan få en form for tilknytning til folkekirken, hvis de ønsker det.
  6. Vi håber, at kirkeministeren vil være med til at fremme viden om og fortrolighed med folkekirken og dens tradition blandt de nye folketingspolitikere.