Nyt intranet i folkekirken: Målet er, at informationen kun skal findes ét sted

I foråret 2021 opridsede en evaluering af DAP’en en lang række problemer ved det folkekirkelige intranet. Derfor er der nu sat gang i et arbejde med at etablere et nyt intranet i folkekirken. Foto: Kåre Gade

Landsforeningen af Menighedsråd, stifterne og Kirkeministeriet arbejder på at skabe et nyt intranet. Alle menighedsråd og ansatte skal have god og vedkommende kommunikation, og så skal kommunikationsgangen forenkles, fortæller Inge Kjær Andersen

Folkekirken trænger til et nyt intranet. Sådan har det lydt i længere tid i folkekirkelige kredse. 

Få gratis adgang til denne artikel og alt andet indhold på Kirke.dk i 14 dage.

Allerede abonnent?

Kirke.dk er Kristeligt Dagblads digitale nyhedsmedie for beslutningstagere, ansatte og frivillige i kirken og de kirkelige organisationer.

Vi er en uafhængig redaktion, som ugen igennem leverer:

  • Faglige nyheder
  • Kalenderoverblik
  • Navnenyt
  • Løsningsorienteret journalistik
  • Analyser og baggrundsviden
  • Inspiration på tværs af faggrupper
  • Netværk og erfaringsdeling

For at få fuld adgang til indholdet på Kirke.dk, skal man have abonnement. Udfyld formularen og få 14 dages prøveabonnement – gratis og uforpligtende.

Se priser og abonnementsbetingelser.

Ønsker til en ny version af DAP'en

En intern folkekirkelig arbejdsgruppens præsenterede i foråret en evaluering af DAP'en. Evalueringen konstaterede blandt andet:

  • Afklar på strategisk niveau om der fortsat ønskes et fælles intranet og i hvilken skalering.
  • Alle ejere skal være villige til at vægte brugervenlighed højest, afgive kompetencer og indgå kompromiser.
  • Definér og afklar målgrupper.
  • Etabler et brugerpanel for at sikre brugervenlighed og modtagerorientering.
  • Vælg en åben tilgang, hvor intet taler imod det, frem for lukkede systemer bag login.
  • Prioritér søgefaciliteter. Ved åben tilgang får man automatisk en bedre søgefunktion via fx google.com.
  • Vælg som minimum en åben vejledningsmodel, og helst en model inspireret af borger.dk.
  • Organiser et fremtidigt intranet med en form for fælles redaktionsenhed, som har ansvar for den løbende udvikling og vedligeholdelse af siden.
  • Vælg kombinationsmodellen eller som minimum netværksværksmodellen som en model for organisatorisk og styringsmæssig forankring.
  • Sørg for en kobling mellem det nye intranet og indholdsleverandørernes individuelle og fælles kommunikationsenheder.
  • Afklar den økonomiske ramme og smertegrænse for realiseringen af et fælles intranet.
  • Formulér succeskriterier og målepunkter.

Evalueringen ligger til grund for arbejdet med at skabe et nyt folkekirkeligt intranet.

Læs evalueringen af DAP'en