Lokalpolitiker anklager kirken for at svine med penge

Lokalpolitiker fra Liberal Alliance kritiserer på byrådsmøde Haderslev Domprovsti for fråds. Provstiudvalg er uforstående

På et byrådsmøde i Haderslev beskyldte byrådsmedlem Benny Bonde fra Liberal Alliance folkekirken i Haderslev for at  svine med pengene. Det skriver JydskeVestkysten.

Udtalelsen faldt i forbindelse med, at politikerne på et byrådsmøde skulle fastsætte den lokale kirkeskatsprocent ud fra det beløb, provstiudvalget, i henhold til loven om folkekirkens økonomi, havde fastsat.

Det ledte, ifølge JydskeVestkysten, til en større debat i byrådssalen, hvor spørgsmålet om adskillelse af stat og kirke også blev taget op.

Efter diskussionen stemte Liberal Alliance og  Enhedslisten imod den kirkelige ligning.

I et læserbrev i JydskeVestkysten svarer formanden for provstiudvalget Helge Jacobsen og domprovst Torben Hjul Andersen på Benny Bondes anklager. De er uforstående overfor, at kirken skulle frådse med pengene.

I indlægget beder de ham blandt andet om at give eksempler på, hvor der bliver svinet med pengene i Haderslev Domprovsti. Det har avisen efterfølgende spurgt ham om, men han ønsker ikke at gå ind i debat om konkrete eksempler på fråds med pengene i domprovstiet.

Han udtaler til JydskeVestkysten:

"Det er helt generelt. Jeg er gammel nok til at huske de historier fra hele landet om menighedsråd, der køber dyre Wegner-møbler."

Og videre:

"Vi sidder i budgetforhandlinger og vender hver krone og øre, og så skriver de to bare, at en nedsættelse ikke kan komme på tale. De er simpelthen ikke virkelighedsnære."

Han oplyser dog til avisen, at han ikke agter at melde sig ud af Folkekirken.

"Nej, ikke med mindre de provokerer mig meget, men de skal altså ikke provokere mig ret meget mere," siger han.

I læserbrevet forklarer formand for provstiudvalget Helge Jacobsen og domprovst Torben Hjul Andersen, at det beløb, den lokale kirkeskat skal udgøre, i henhold til gældende lovgivning, fastsættes af provstiudvalget. Byrådets opgave er på den baggrund at fastsætte kirkeskatsprocenten.

De oplyser, at den lokale kirkeskat i mange år er holdt i ro på 0,95 procent.

De opfordrer Benny Bonde og alle andre til at byde ind, hvis de er opmærksomme på steder, hvor provstiet kan spare penge. De påpeger tillige, at alle medlemmer af folkekirken ad demokratisk vej kan søge indflydelse på pengeforbruget i folkekirken.

Slutteligt advarer de mod at blande forskellige diskussioner sammen:

"Diskussionen om kirke og stat skal adskilles, det er ikke en diskussion, der skal føres i menighedsråd, provstiudvalg eller byråd, når kirkeskatteprocenten skal fastsættes. Det er en væsentlig diskussion, der skal føres i offentligheden, i partiforeningerne og folketinget og kan alene afgøres ved en grundlovsændring."