Kun få bruger folkekirkens intranet - kommunikationsmedarbejdere forklarer hvorfor

Den Digitale Arbejdsplads, DAP'en, er folkekirken intranet. Dens målgruppe er alle præster, ansatte og menighedsrådsmedlemmer i folkekirken. En statistik viser, at størstedelen af meddelelserne på DAP'en læses af ganske få brugere. Foto: Arkivfoto, Adam Garff

I nogle stifter bliver 95 procent af beskederne på folkekirkens intranet stort set ikke læst. To folkekirkelige kommunikationsmedarbejdere er enige: Der skal ske forbedringer, hvis DAP'en skal blive den stærke, interne kommunikationskanal, som folkekirken har brug for

I efteråret 2020 udgav Lolland-Falsters Stift bogen ”Vel mødt under sky på kirkesti.” Heri kan man læse de udfordringer og muligheder, stiftet står overfor. 

Få gratis adgang til denne artikel og alt andet indhold på Kirke.dk i 14 dage.

Allerede abonnent?

Kirke.dk er Kristeligt Dagblads digitale nyhedsmedie for beslutningstagere, ansatte og frivillige i kirken og de kirkelige organisationer.

Vi er en uafhængig redaktion, som ugen igennem leverer:

  • Faglige nyheder
  • Kalenderoverblik
  • Navnenyt
  • Løsningsorienteret journalistik
  • Analyser og baggrundsviden
  • Inspiration på tværs af faggrupper
  • Netværk og erfaringsdeling

For at få fuld adgang til indholdet på Kirke.dk, skal man have abonnement. Udfyld formularen og få 14 dages prøveabonnement – gratis og uforpligtende.

Se priser og abonnementsbetingelser.

Ønsker til en ny version af DAP'en

En intern folkekirkelig arbejdsgruppens har evalueret DAP'en. På den baggrund har de fremlagt en række anbefalinger i forhold til et nyt intranet:

  • Afklar på strategisk niveau om der fortsat ønskes et fælles intranet og i hvilken skalering.
  • Alle ejere skal være villige til at vægte brugervenlighed højest, afgive kompetencer og indgå kompromiser.
  • Definér og afklar målgrupper.
  • Etabler et brugerpanel for at sikre brugervenlighed og modtagerorientering.
  • Vælg en åben tilgang, hvor intet taler imod det, frem for lukkede systemer bag login.
  • Prioritér søgefaciliteter. Ved åben tilgang får man automatisk en bedre søgefunktion via fx google.com.
  • Vælg som minimum en åben vejledningsmodel, og helst en model inspireret af borger.dk.
  • Organiser et fremtidigt intranet med en form for fælles redaktionsenhed, som har ansvar for den løbende udvikling og vedligeholdelse af siden.
  • Vælg kombinationsmodellen eller som minimum netværksværksmodellen som en model for organisatorisk og styringsmæssig forankring.
  • Sørg for en kobling mellem det nye intranet og indholdsleverandørernes individuelle og fælles kommunikationsenheder.
  • Afklar den økonomiske ramme og smertegrænse for realiseringen af et fælles intranet.
  • Formulér succeskriterier og målepunkter.

Det er Fællesfonden, der har bevilliget midler til at lave analysen og undersøge mulighederne for at skabe et nyt intranet for folkekirken som en erstatning for DAP'en.

Forventningen er, at afløseren for DAP'en er klar i 2022.

Læs evalueringen af DAP'en