Frikirkenet: Joy Mogensen advarede politikere mod berøringsangst over for kirkerne

Frikirkenet glæder sig over udnævnelsen af Joy Mogensen til kirkeminister og kulturminister. Organisationen har gode erfaringer med at samarbejde med roskildeborgmesteren

"Hun taler kirkernes rolle i civilsamfundet op, og ikke kun på det sociale område. Hun værdsætter også kirkerne som kirker og ser dem som et stort plus for kommunen," siger Mikael Wandt Laursen om den nye kirke- og kulturminister. Foto: Kåre Gade

Mikael Wandt Laursen, generalsekretær i Frikirkenet er "rigtigt glad" for, at Joy Mogensen, som han kender godt, er Danmarks nye kirke- og kulturminister.

"I Roskilde har Joy stået i spidsen for et godt samarbejde mellem kirkerne og kommunen. Hun taler kirkernes rolle i civilsamfundet op, og ikke kun på det sociale område. Hun værdsætter også kirkerne som kirker og ser dem som et stort plus for kommunen."

Han hører fra Roskildes frikirker, at det har været nemt at samarbejde med Roskilde Kommune om den sociale indsats, for eksempel uddeling af julehjælp. Et andet eksempel er, at kommunens sagsbehandlere har et antal fripladser i det gospelkor, der holder til i Roskilde Baptistkirke - fripladser, som de kan tildele til socialt udsatte.

Vores vigtigste budskab til Joy Mogensen er, at trossamfundsloven ikke må blive en knap, som politikerne hele tiden skruer på, for så ender det med at blive en trossamfundslov uden trossamfund

Mikael Wandt Laursen, generalsekretær i Frikirkenet

Frikirkenet arrangerede forud for valget politikerbesøg i en række af organisationens kirkesamfund - heriblandt Roskilde Baptistkirke, hvor fem folketingskandidater deltog.

"Her mødte Joy op for at fortælle om kommunens samarbejde med kirkerne, og hun advarede politikerne mod berøringsangst over for kirkerne," siger Mikael Wandt Laursen.

Frikirkenet producerede efterfølgende en kort video, hvor blandt andre Joy Mogensen udtaler sig.

"I den hjælp, vi skaber sammen, der mødes vi som borger i et lokalsamfund, og så kommer religionen og politikken i anden række," siger Joy Mogensen i videoen.

Den 38-årige Joy Mogensen fortalte offentligt i slutningen af april, at hun, som ikke er i et parforhold, havde valgt at blive gravid med en donor for at blive alenemor. På spørgsmålet, hvordan dette livsvalg vil blive set på i Frikirkenets bagland, svarer Mikael Wandt Laursen:

"Jeg betragter hendes privatliv og hendes politiske virke som forskellige ting. Hendes private beslutninger i denne sag har ingen betydning for, hvilken kirkeminister hun bliver."

En af de opgaver, der venter den nye kirkeminister, er en revision af trossamfundssloven. Frikirkenet er ifølge Mikael Wandt Laursen overvejende tilfredse med loven, men ser gerne en lempelse af det bureaukrati, som den pålægger trossamfundene.

"Men vores vigtigste budskab til Joy Mogensen er, at trossamfundsloven ikke må blive en knap, som politikerne hele tiden skruer på, for så ender det med at blive en trossamfundslov uden trossamfund."