Formand for Landsforening: Orgeltimer til børn er en god idé, men det skal passe ind

Organistmanglen truer forude, og et forslag om orgelundervisning af børn er blevet taget godt imod. Landsforeningen af Menighedsråd er positive, men påpeger, at det kræver overvejelser om tid og økonomi

Katrine Immerkjær Kristiansen underviser unge i orgelspil som en del af sin stilling. "Det var selvfølgelig hendes engagement, der gjorde, at vi synes, at det kunne være godt," siger menighedsrådsformand Arne Kristoffersen. Foto: Sille Arendt

Kirke.dk skrev for nyligt om den truende organistmangel, men også om organist Katrine Immerkjær Kristiansens forslag til at imødegå det problem. Som en del af hendes stilling ved Brøndby Strand Kirke underviser hun børn og unge i orgelspil. Håbet er, at et bedre kendskab til instrumentet vil føre til, at flere søger ind på en orgeluddannelse.

I Landsforeningen af Menighedsråd ser man positivt på forslaget. Men formand Søren Abildgaard peger på, at det er nyt for menighedsrådene, at man kan begejstre de unge med orgelundervisning. Derfor må man også gå roligt frem og lave en grundig vurdering af, hvad der kan lade sig gøre.

“Det er vigtigt, at det er en del af det samlede tilbud. Og der er det jo helt op til det enkelte menighedsråd at vurdere, hvad der giver mening i den lokale kontekst, og ikke mindst hvad der økonomisk er plads til.”

Det er nyt for menighedsrådene, at man kan begejstre de unge med orgelundervisning. Derfor må man også gå roligt frem

Søren Abildgaard

Han anerkender, at menighedsrådene i højere grad skal være bedre til at forholde sig aktivt til, hvilken rolle musikken spiller i kirken. Det er netop i disse overordnede overvejelser, at man skal finde ud af, om orgelundervisning skal være en del af kirkens samlede tilbud.

“Derfor kan man jo starte med at have en overordnet diskussion om, hvad målsætningerne skal være ved for eksempel at have en organist, der skal bruge tid på orgelundervisning,” siger Søren Abildgaard.

Det var dog ikke ud fra et ønske om orgelundervisning, at man ansatte Katrine Immerkjær Kristiansen i Brøndby Strand Kirke. Organistens engagement var årsagen til, at man valgte at satse på undervisning af børn.

”Det var selvfølgelig Katrines engagement, der gjorde, at vi synes, at det kunne være godt,” siger Arne Kristoffersen, formand for menighedsrådet i Brøndby Strand Kirke.

“Det bidrager jo også til livet i kirken,” tilføjer han.

Der skal tid og tillid til

Formanden for Landsforeningen af Menighedsråd mener, at de vigtigste overvejelser, man skal gøre sig, er, om der er tid til undervisningen for organisten.

“Ulempen kan være, at når man tager nye opgaver ind i stillingen, så skal der også være plads til det. Man kan ikke forvente, at der nødvendigvis skal bruges flere penge på kirkemusik, eller at der nødvendigvis vil være ressourcer til at udvide en stilling. Det er selvfølgelig noget, man må tage i den lokale prioriteringsdiskussion,” siger Søren Abildgaard.

Det kan være med til at skabe forståelse og interesse for den her del af kirken, hvor vi jo nok traditionelt har satset mest på korsangen

Søren Abildgaard

Spørger man menighedsrådsformand Arne Kristoffersen, så handler det i høj grad om tillid mellem menighedsrådet og organisten.

”Vi ved, at hun er effektiv, så vi mente, at der godt kunne blive tid i hendes timeregnskab, til at hun kunne bruge lidt tid på de unge. Vi har fuld tillid til, at hun løser alle sine opgaver.”

Han håber, at flere menighedsråd vil tage det op til overvejelse. Hvis der kan findes timer til det i organiststillingen, så er det en god idé, mener han.

Søren Abildgaard er enig. For i sidste ende er det nødvendigt, at der bliver uddannet flere organister.

“Fordelen er, at det kan være med til at skabe en forståelse og en interesse for den her del af kirken, hvor vi jo nok traditionelt har satset mest på korsangen. Vi har brug for, at der altid er nogle, der finder det interessant at forfølge også en faglig interesse i kirkemusik og måske søge en organistuddannelse. Vi har behov for, at der er fagligt dygtige organister til rådighed alle steder i landet.”