Bispekandidat: Et teologistudie ved Aalborg Universitet vil afhjælpe nordjysk præstemangel

Attraktive embedsboliger, gode arbejdsforhold og et akademi for præstekadetter. Det er nogle af de tiltag, som Annette Brounbjerg Bennedsgaard vil sætte i værk mod præstemanglen, hvis hun bliver biskop i Aalborg Stift. Og så vil hun tale for, at man skal kunne læse teologi i Aalborg

Lægemanglen i Nordjylland er blevet afhjulpet væsentligt, fordi man kan læse medicin i Aalborg. At få uddannet teologer ved Aalborg Universitet ville være en oplagt vej at løse nordjysk præstemangel, siger Annette Brounbjerg Bennedsgaard, der vil tale for sådan en mulighed, hvis hun bliver biskop. Foto: Heiner Lützen Ank

I Frederikshavn mødte jeg en præst, der havde manglet kolleger i tre nabopastorater længe. Så er menighedsråd og præst tvunget til at gå i overlevelsesgear. Der er gudstjenester, dåb og begravelser, der bare skal dækkes ind. Det er barskt for præstens ve og vel, for menighedsrådenes arbejdsglæde og den lokale menigheds kirkeliv. Der er mange, der bidrager til et godt kirkeliv, men uden præster går det ikke. Så hvordan tiltrækker vi præster til Nordjylland?

Kirke.dk's spørgsmål til bispekandidaterne i Aalborg Stift

Den 31. august åbner afstemningen om, hvem der skal være den næste biskop over Aalborg Stift. Henover sommeren beder Kirke.dk de tre kandidater svare på tre spørgsmål. Det andet spørgsmål lyder:

Hvilke konkrete tiltag vil du som biskop sætte i værk for at hjælpe sognene med at rekruttere præster til de ledige embeder?

Vi skal passe godt på de præster, vi har

Vi skal passe godt på de præster vi har. Vi skal værdsætte dem og give dem gode rammer. Der skal være attraktive tjenesteboliger, gode uddannelsesmuligheder og et godt arbejdsmiljø. Hvis et sted bliver ramt af præstemangel, skal vi ikke løse det ved, at præsterne løber dobbelt så stærkt. De præster vi har, er guld for os. Vi må ikke gøre dem syge af for meget arbejde. Menighedsråd, provst og biskop skal sammen sørge for, at ingen præst har urimeligt meget at lave.

Teologiuddannelse på Aalborg Universitet?

Jeg talte i Dronninglund med en af dem, der er med til at uddanne læger i Ålborg. Det virker. Lægemanglen er blevet afhjulpet væsentligt, fordi lægestuderende bliver glade for Nordjylland. At få uddannet teologer ved Aalborg Universitet ville være en oplagt vej at løse nordjysk præstemangel. En ligeså oplagt vej er, at der optages flere studerende på teologistudierne.

Disse to løsninger er desværre ikke en beslutning et stiftsråd kan tage. Men som biskop vil jeg tale det op, hvor det er muligt.

Præstekadetter og sommerophold for studerende

Der er gode initiativer vi kan lade os inspirere af. Jeg ville straks få en aflægger af det gode tiltag fra Favrskov Provsti; Akademi for Præstekadetter. Her får teologistuderende et lønnet job. Formålet er, at de får en forsmag på præstearbejde og møder engagerede kirkefolk, der giver dem lyst til at blive præster. Det initiativ kan vi kopiere i Aalborg. Måske som en præstesommerskole?

Corona lærte os, at vi som kirke kan alt muligt i Guds skønne natur. Samtidig arbejder vi med at blive endnu mere nærværende kirke for sommerlandsturister. Kunne præstekadetter hjælpe os med det, og samtidig lære os at kende, og få smag for at flytte til Nordjylland?

Et andet kendt initiativ er at invitere teologistuderende på weekendbesøg, og i Thy har de lavet reklamekampagnen "Fra bybo til Thybo". Jeg mødte hele to københavnske præster, der var rykket til Thy. Vi skal give præster mange muligheder for at lære det blomstrende nordjyske kirkeliv at kende.

Lægfolket på banen?

I Haderslev er de i gang med Søndagsakademiet, hvor de vil uddanne lægfolk til at varetage lægmandsgudstjenester. De oplever nemlig det samme som ind imellem er tilfældet i det nordjyske: At uanset hvad der bliver gjort, så sker det, at man står uden præst. Da kan det være en mulighed med lægmandsgudstjenester.

Mere luft og flere oaser til de arbejdsomme præster

Jeg har erfaring for, at præster godt kan få flere oaser uden at lave mindre. Ved at øge samarbejdet mellem præster kan vi også give landpræster flere åndehuller. Vi får bedre præster med større arbejdsglæde, når præsterne sørger for at huske at holde fri indimellem.

At skabe flere oaser for præster behøver ikke koste noget. Det handler om indstilling. Det kan ske ved at øge samarbejdet mellem to eller tre præster. Det kunne måske ligefrem blive stiftets kendetegn; her værner vi om hinandens arbejdsglæde, ved at have en god balance mellem arbejde og fritid. Jeg er overbevist om, at det kan være medvirkende årsag til, at vi kan fastholde præster i Nordjylland.