15-årig til politikere i kirke: Hvad tror du på?

Kirke.dk's praktikant fra en 8. klasse interviewer kandidater til folketingsvalget til et vælgermøde i en kirke. Ville du også deltage i et vælgermøde, hvis det blev holdt i en moské? spørger hun

Foto: Rosa Borregaard Søgaard

I Sankt Hans Kirke i Odense er der for første gang vælgermøde med lokale kandidater til folketingsvalget. Kirke.dk's folkeskole-praktikant har stillet fire spørgsmål om tro og politik til to af de i alt 12 fremmødte kandidater.

Martin Paetau, folketingskandidat for Nye Borgerlige

Hvordan har du det med at snakke politik i en kirke?

“Det var meget specielt. Det var første gang, at jeg var til et vælgermøde i en kirke. Jeg tror lige, det tog lidt tid at vænne sig til, hvordan man skulle tale ud i rummet, så alle kunne høre det. Det var i hvert fald en oplevelse.”

Hvad synes du om at blande politik og religion?

“Det synes jeg faktisk, at vi er begyndt at blive rigtig dygtige til i Danmark at lade være med. Vi er begyndt at holde os til, at religion er en privatsag, og det synes jeg faktisk også, at demokratiet værner om. Vi har en religionsfrihed, som beskytter individet, og så kan man ellers tænke, hvad man vil."

"Så jeg mener ikke, at staten blander sig mere end nødvendigt.”

Ville du også deltage i et vælgermøde, hvis det blev holdt i eksempelvis en moské?

“Ja, det ville jeg.”

Hvad tror du på?

“I en religiøs sammenhæng så tror jeg på, at vi skal have en frihed til at være os selv. Jeg kunne godt tænke mig, at vi satte kirkerne endnu mere fri, end vi faktisk har gjort det i dag, for jeg synes, at politikerne har en tendens til at blande sig i religion, blandt andet når de snakker om vielser i en kirke. Det synes jeg, skal være præstens anliggende og ikke politikernes.”

Kristian Guldfeldt, folketingskandidat for Konservative

Hvordan har du det med at snakke politik i en kirke?

“Det er spændende, det er anderledes. Jeg synes, at det giver en ro. Mit arbejde ligger faktisk meget tæt på den her kirke, så engang imellem kommer jeg lige og sætter mig herind, når jeg har travlt, for lige at nyde roen."

"Så jeg synes, at det er specielt at være her, og jeg synes, at det gav en anderledes stemning i dag at holde vælgermøde netop her.”

Hvad synes du om at blande politik og religion?

“Jeg tror i hvert fald, at det er vigtigt, at vi ikke bruger religion politisk, men jeg synes, at vi skal kunne debattere religion og diskutere, hvad vi mener, og hvorfor vi mener det, og hvad vi tror, og hvorfor vi tror det. Men jeg synes aldrig, at religion skal være et politisk argument.”

“Ja, det ville jeg gerne. Men jeg har aldrig fået sådan en invitation.”

Hvorfor ville du egentlig det?

“For det første har jeg faktisk aldrig været i en moské, og jeg kunne egentlig godt tænke mig at overvære en fredagsbøn. Jeg er godt nok kristen, døbt og konfirmeret, og jeg kommer også engang imellem i kirken, men mest af alt for at blive lidt klogere og for at få stillet min nysgerrighed. Jeg har som sagt aldrig været i en moske, så jeg kunne godt tænke mig at opleve det.”

Så et vælgermøde kan holdes i en kirke, i en moske - hvor som helst?

“Ja, så længe at der er plads til en politisk debat, og at det er en god demokratisk debat, hvor alle er velkommen, både mænd og kvinder. Så er det mig underordnet, hvor vi holder den - om det så er under fuldstændig åben himmel.”