Ny underviser på DBI: Jeg har takket ja til en arbejdsplads, nogle ser som en sten i den kirkelige sko

Dansk Bibel Institut har fået en ny underviser i form af teolog Michael Agerbo Mørch. Han skulle først overveje at arbejde et sted, "som mange anser for at være en sten i den kirkelige sko," men nu glæder hans sig mest til at forske og vejlede de studerende

"Jeg vil faktisk hellere udbrede kendskabet til Kristus. Det er ikke bare klam fromhed. Folk kan godt klare sig uden DBI, men ikke uden Kristus," svarer Michael Agerbo Mørch til spørgsmålet, om han vil arbejde for at øge kendskabet til DBI. Foto: Privatfoto

Hvorfor søgte du jobbet som underviser i systematisk teologi ved DBI?

Jeg søgte faktisk ikke stillingen, men fik den tilbudt. Jeg accepterede tilbuddet, fordi teologi er blevet min bestemmelse, selvom jeg mindst én gang om ugen overvejer at lave noget andet – og sådan har det underligt nok været, siden jeg begyndte at læse teologi i 2010. DBI er et fremragende sted at arbejde, hvor der er højt til loftet, stærkt engagement, stor diskussionslyst og engagerede studerende. Baglandet følger levende med i arbejdet, og der er stor frihed til at kaste sig over æggende problemstillinger. Jeg er både forfængelig og konfliktsky, så jeg har haft mine overvejelser ved at takke ja til en stilling på en institution, som mange anser for at være en sten i den kirkelige sko. Men jeg overlever nok mine kvababbelser – DBI har meget at byde ind med, og jeg er stolt over, at de vil have mig på holdet.

Hvad glæder du dig mest til i din nye stilling?

Udover forskningen, som sætter mit hjerte i brand, så glæder jeg mig allermest til samværet med de studerende. Måske særligt vejlederopgaver, for det er magisk at se et menneske forløse et projekt, som står dets hjerte nært.

Jeg nyder både at forske og formidle, og synergien mellem de to bliver frugtbar for mig, det er jeg sikker på. Den del af min stilling, der indebærer administrative opgaver, glæder jeg mig mindre til.

Hvordan vil du beskrive dig selv som underviser?

Som engageret, systematisk og letforståelig – men nok desværre mindre sjov, end jeg kunne ønske.

Vil du som forsker arbejde for at øge kendskabet til DBI i offentligheden - hvordan?

Afgjort – men jeg vil faktisk hellere udbrede kendskabet til Kristus. Det er ikke bare klam fromhed. Folk kan godt klare sig uden DBI, men ikke uden Kristus.

Jeg er blot én brik i det, men jeg forsøger at engagere mig uden for DBIs cirkler. Ikke kun for at udbrede kendskabet til DBI, men også fordi jeg synes, det er elementært spændende og for ikke at gro fast i teologisk selvtilfredshed. Som nævnt er jeg konfliktsky, så jeg vil nok værge mig mod at opsøge for mange gnistrende slagsmål, men jeg deltager gerne i formidling og diskussion. Min leveregel her er nok, at jeg forsøger at være så dygtig til mit fag, at andre synes det er attraktivt at samarbejde med mig, selvom de måske ser anderledes på teologiske temaer.

Hvordan foretrækker du at holde fri?

Verden er skøn, og jeg er ubehjælpeligt interesseret i det meste! Som altædende bogorm er fritiden bedst med en bog i hånden, men lykkeligvis bliver jeg herligt meget forstyrret af mine tre skønne døtre, der vil lege og pjatte. Ellers er det nok med en vellavet drink foran tv’et sammen med min hustru, hvor vi løbende findes nedsunket i en serie. Generelt er jeg nok blevet en afklaret kliché: Jeg spiser for meget, sover for lidt, læser for meget, løber for lidt og så videre. Ting, der jo også afslører min fritids kardinalpunkter. Nævnes må også politik – særligt det kildne spørgsmål om åndsfrihed – som har min store interesse. Ej at forglemme sport, videnskab, kunst, rejser…

Hvad er det bedste råd, du nogensinde har fået?

At man i livet må skelne mellem at bære over med hinanden og tilgive hinanden. Nogle ting er småtterier, og de skal mødes med overbærenhed, andre ting er det nødvendigt at adressere, så det kan tilgives. Jeg øver mig dagligt på visdommen i at skelne mellem de to.