Ny medarbejder på Hyrdebrevet: Kirke- og kultmedarbejder Yrsa Krumborg

Det nye år betyder også nye ansigter på Hyrdebrevet Søndag Morgen. Vi præsenterer den kommende tid flere nye medarbejdere. Den første i rækken er kirke- og kultmedarbejder Yrsa Krumborg

"Jeg vil virkelig gerne lave en nørklegruppe for mænd. Jeg føler, vi tænker for snævert om mænd og kvinder i kirken," siger kirke-kultmedarbejder Yrsa Krumborg. (Hyrdebrevet - enhver lighed med både kirkeligheden og virkeligheden er tilsigtet)

Yrsa Krumborg, 52 år, har været kirke- og kultmedarbejder i Sprudlinge kirke og sogn siden marts 2018. Før det var hun i mange år lærer på Høybye Skole – de sidste mange år tillige skolebibliotekar. Hun er gift med Mads, der er skoleinspektør. De har børnene Line og Laus på 25 og 27 år.

Hyrdebrevet har bedt Yrsa svare på en række spørgsmål.

Denne artikel er en del af dette tema:
Hyrdebrevet Søndag Morgen

Hvad er det vigtigste, der er sket i dit liv de seneste år?

"At jeg er blevet kirke- og kultmedarbejder. Jeg trængte til, at der skulle ske noget, og Mads vil jo helst bare sidde hjemme om aftenen. Og så vil jeg gerne være noget for nogen. Og det, føler jeg, kan kombineres som kirke- og kultmedarbejder."

Hvornår udviste du mod og sprang ud på de 70.000 favne?

"Da jeg blev kirke- og kultmedarbejder. Jeg følte, der skulle ske noget nyt. Jeg havde ligesom være skolebiblioteket rundt."

Hvad drømmer du om at gøre i kirken?

"Jeg vil virkelig gerne lave en nørklegruppe for mænd. Jeg føler, vi tænker for snævert om mænd og kvinder i kirken. Mænd kan sagtens både strikke og hækle, hvis de får lidt hjælp. Derhjemme fik jeg engang Mads til at hækle et sleeve til sin bærbare computer. Han bruger det godt nok ikke så tit, men alligevel."

"Først og fremmest vil jeg gøre noget for de unge. Friske det hele lidt op. Jeg kunne for eksempel godt tænke mig, at vores farbror, Grunk, kommer og spiller i kirken med sit band. Ja, nu kalder han sig godt nok Lukas, men der er jo også mere bibelsk end Grunk. Og så har han et nummer, der hedder noget med seven years, og det passer jo med Bibelens historie om de syv gode og dårlige år."

Yrsa Krumborg vil fremover skrive om livet som kirke- og kultmedarbejder – og om nye spændende og kreative kirkelige aktiviteter.