Ny leder af Herning Kirkes Drengekor: En drøm at stå i spidsen for et verdensklasse-kor

SELVPORTRÆT. Charlotte Rowan er ny leder af Herning Kirkes Drengekor. Hun glæder sig til at arbejde med kormedlemmernes udvikling og sætte fokus på kombinationen af engelsk og dansk kortradition

Charlotte Rowan er ny leder af Herning Kirkes drengekor.
Charlotte Rowan er ny leder af Herning Kirkes drengekor. Foto: Per Rasmussen

Jeg søgte jobbet, fordi det længe har været min livsambition at blive korleder for et verdensklasse kor. Jeg er utroligt inspireret af Herning Kirkes Drengekor; blandingen af indflydelse fra den engelske og danske kortradition er noget helt specielt. Herning Kirkes Drengekor kan vise vejen både i Danmark og udenfor landets grænser, styrke gudstjenesterne gennem musik, være et enestående kraftværk for almen dannelse samt fremføre musik af højeste kvalitet.

Min første opgave bliver, at lave en detaljeret plan for det kommende år. Sætte 1-, 5- og 10-års målsætninger med vores fantastiske team, både på musikalsk og logistisk plan. Jeg har siden 2019 haft fornøjelsen af at arbejde med koret. Jeg ser endvidere frem til at fejre Mads Billes fantastiske arbejde og i den forbindelse markere generationsskiftet.

Denne artikel er en del af dette tema:
Selvportræt

Jeg glæder mig især til at turnere med drengekoret, lave cd-indspilninger, koncerter, samarbejder. Jeg ser frem til at se drengene vokse op til at blive alsidige unge mænd, spækket med de redskaber, de har brug for til at gå ud i verden og opfylde deres drømme, hvad end det er indenfor musik eller andre fag. Jeg er spændt på udvidelsen af drengekoret, både i forhold til antallet af medlemmer og fortsatte musikalske udvikling.

Det kan blive en udfordring for mig, at holde fri. Jeg elsker mit arbejde og brænder for at etablere det bedst mulige miljø for drengekoret. Mit arbejde er min hobby, så det følger med mig, hvor end jeg går.

Jeg trives bedst med en arbejdsdag, der kører efter planen. En tætpakket dag med mindst én korprøve med drengekoret er en drøm, der går i opfyldelse.

Hvis jeg skal beskrive mig selv med tre ord, vælger jeg hårdtarbejdende, passioneret og dedikeret.

Når jeg holder fri, elsker jeg at tilbringe tid med familie og venner. Jeg elsker at lave mad, så der bliver ofte serveret masser af hjemmelavet fra køkkenet. Der er dog ikke mange ting bedre end en god Skype med min familie i England.