Interaktiv grafik gør tal om folkekirken lettere tilgængelige

Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter har i 2020 lanceret et nyt værktøj til at finde lokale tal om kirken. Kirke.dk's redaktør Kåre Gade anmelder værktøjet: "Det formidler kompliceret kirkestatistik på en intuitiv og brugervenlig måde"

Det nye værktøj rummer blandt andet dette Danmarkskort, som viser konfirmationsprocenten i provstierne - blå er lav, gul er høj. Man kan zoome ind på kortet, og peger man med musepilen på et provsti, viser en pop-up de aktuelle tal for provstiet. Foto: Skærmbillede fra FUV

Interaktive kort og tabeller i et brugervenligt design gør det nu lettere at søge, finde, sammenligne og sortere data om folkekirken i Danmark.

Det er Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter (FUV), der har lanceret et nyt værktøj til kirkestatistik på deres hjemmeside, netop som de nye 2020-tal blev offentliggjort af Danmarks Statistik.

Her kan man for eksempel bevæge musepilen henover et kort og se medlemsprocent eller dåbsprocent for de enkelte provstier. Eller man kan se grafer over udviklingen i konfirmationer eller vielser over tid og sammenligne udviklingen i de forskellige stifter. Der er også en række tabeller, hvor man kan sortere og eksportere data, hvis man ønsker at arbejde videre med tallene.

Det finder du på FUV’s nye statistikside:

• Medlemstal (provstier, stifter og hele folkekirken)
  • Ind- og udmeldelser (stifter og hele folkekirken)
  • Dåbstal (provstier, stifter og hele folkekirken)
  • Konfirmationer (provstier, stifter og hele folkekirken)
  • Vielser (stifter og hele folkekirken)
  • Begravelser (stifter og hele folkekirken)

Besøg hjemmesiden.

Indholdet kommer fra Danmarks Statistiks statistikbank, og det er også den, man tidligere har været henvist til at bruge, hvis man ville se detaljeret data for folkekirken. Statistikbanken er en guldgrube for den professionelle bruger, men for den ikke-sagkyndige (for eksempel journalisten) har brugerfladen en stejl læringskurve. Med FUV’s mere intuitive design – og tilhørende instruktionsvideoer – er det blevet lettere og hurtigere at finde de relevante tal.

Man kan finde statistik for både medlemstal og kirkelige handlinger. Alle kategorierne kan vise tal på landsplan og stiftsniveau. Medlemstal, dåbstal og konfirmationer kan desuden vises på provstiniveau.

Giver ikke adgang til statistik for sognene

Indholdet giver dog kun adgang til en del af de omfattende data om folkekirken, som ligger i statistikbanken.

Først og fremmest er det ikke muligt at se statistik på sogneniveau. Men også filtreringsmuligheder som herkomst, uddannelsesniveau og socioøkonomisk status, som er tilgængelige i statistikbanken, mangler på FUV’s hjemmeside.

Set fra det lokale menighedsråds synspunkt er det derfor begrænset, hvad man kan bruge statistikken til. Ønsker man en aktuel analyse af det lokale forhold mellem demografi og folkekirkemedlemskab for sit lokale sogn – for eksempel for at se udviklingen i, hvor mange af sognets indvandrere, der er medlem af folkekirken – ja, så er man stadig henvist til at bruge statistikbanken.

Ikke desto mindre er FUV’s nye statistikside en stor forbedring af formidlingen af de komplicerede data, som i dag interesserer langt flere ansatte og folkevalgte i folkekirken (og journalister) end for blot få år siden. Kirke.dk uddeler ikke stjerner i sine anmeldelser, men lad mig gøre en undtagelse og give fire excel-ark af seks mulige til det nye værktøj.

Det kan forhåbentlig opmuntre til, at det gode design vil blive udbygget til at omfatte flere data og ikke mindst til at vise data fra de enkelte sogne.

Missing indholdselement.