Ny domorganist i Helsingør: Et velklingende orgel betyder næsten alt for en organist

SELVPORTRÆT: Else-Marie Kristoffersen tiltræder 1. juli stillingen som domorganist i Helsingør. Hun glæder sig til mange enestående musiske muligheder og til at spille på et fantastisk orgel

Else-Marie Kristoffersen forlader sin stilling som organist ved Fredensborg Slotskirke of Asminderød til fordel for en stilling som domorganist ved Skt. Olai, Helsingør Domkirke. Hun afløser Bo Grønbech, som går på pension efter 35 på orgelbænken i Skt. Olai. Foto: Kåre Gade

Jeg søgte jobbet, fordi Helsingør domkirke er et dejligt sted; en smuk kirke med et velklingende orgel (det betyder næsten alt for en organist), søde mennesker ansat ved kirken og i nabosognene samt et aktivt musik- og kulturliv i kirken såvel som i byen. En domkirke er stiftets hovedkirke, og det åbner for nogle ret unikke muligheder, men også krav til kvalitet og synlighed. Jeg bor i området, så det har været et plus, at kirken ligger i mit nærområde.

Min første opgave bliver, at orientere mig i budgetter og lokale traditioner og lære folk at kende – ja, jeg er faktisk i gang med det allerede. Men den dag, jeg officielt begynder, er der onsdagsandagt, så det bliver nok min første spilleopgave, tror jeg. Så kommer søndagens højmesse og en hel uge med middagskoncerter hver dag.

Jeg glæder mig især til orglet og til at lære personalet og menigheden at kende!

Denne artikel er en del af dette tema:
Selvportræt

Det kan blive en udfordring for mig, at få tiden til at slå til.

Jeg trives bedst med en arbejdsdag, der er fleksibel og varieret med god tid til øvning. Og tid til en hyggelig snak med de andre, der arbejder i kirken.

Hvis jeg skal beskrive mig selv med tre ord, vælger jeg arbejdsom, loyal, vedholdende. Hvis det altså handler om mit arbejde. Privat ville jeg nok også sige loyal, og måske stædig og ligefrem.

Når jeg holder fri, elsker jeg at gå lange ture i naturen sammen med min familie og mine hunde, at spise dejlig mad eller besøge gode venner.