Ny digital kommunikationskonsulent i Københavns Stift er optaget af Kingos digtning

SELVPORTRÆT: Niels Jarler tiltrådte stillingen som Københavns Stifts nye digitale kommunikationskonsulent den 7. april. Han er litteraturuddannet med interesse for europæisk barokdigtning og glæder sig til at vise flere mennesker, hvorfor kirken er relevant

"Jeg kommer fra kulturlivet, og når vi taler det digitale område, så er der mange strukturelle ligheder mellem det og folkekirken" siger Niels Jarler, der kommer fra en stilling som kommunikationsmedarbejder på Skagens Kunstmuseer. Foto: Københavns Stift

Hvorfor søgte du jobbet?

Jeg kommer fra kulturlivet, og når vi taler det digitale område, så er der mange strukturelle ligheder mellem det og folkekirken. Vi står midt i en kæmpe digital transformation, og vi skal sørge for, at de digitale redskaber, teknologien og nye medier kan komme til at understøtte det, som er vigtigt for os.

Denne artikel er en del af dette tema:
Selvportræt

Som storbystift har København Stift en særlig demografi, som jeg synes kunne være spændende at arbejde med som målgruppe og at vise flere mennesker, hvorfor kirken er relevant.

Hvad glæder du dig mest til i din nye stilling?

Jeg glæder mig mest til at møde alle mine nye kolleger i stiftet og ude omkring i landet. Nogle har jeg allerede mødt digitalt. Og så glæder jeg mig til at få lejlighed til at få et meget bedre overblik over alle de aktiviteter, der foregår i stiftet.

Hvad bliver din største udfordring?

Den største udfordring lige nu er de begrænsninger som covid-19 sætter for samarbejdet. Digitalt samarbejde har faktisk rigtigt godt af, at vi mødes i virkeligheden, og det kan vi jo desværre bare ikke lige nu.

Der er en masse nuancer, som fremtræder endnu svagere, når vi bare mødes foran skærmen. Det er en udfordring, når man er ny og skal stifte bekendtskab med et nyt stofområde, nye kolleger.

Du er særligt optaget af Kingos salmer. Hvordan kan det være?

Jeg har jo en uddannelsesbaggrund i litteratur, og jeg er i det hele taget optaget af den europæiske barokdigtning. I dansk litteratur satte barokken sig ikke store spor, men så meget desto mere rager Kingos digtning op.

Den er på en gang sofistikeret med sine avancerede sproglige figurer og samtidigt meget ligetil. På mere end 300 års afstand kan vi jo sagtens forstå ham, og fornemme ham som menneske og digter. Hans verden adskiller sig jo slet ikke så meget fra vores.

På hvilket socialt medie har du senest slået noget op?

I weekenden var vi på en vandretur på Avnø på det sydvestlige Sjælland, hvor vi tilfældigvis havde gået på samme dato sidste år. Det blev til en story på Instagram om det bemærkelsesværdigt sene forår i år. Jeg holder meget af sociale medier og er så privilegeret at arbejde med dem, men jeg har ikke et stort behov for at dokumentere mit eget liv, så de flygtige stories passer mig fint.