Kirkeminister går i dialog med biskopper: Hold nu kæft!

Efter ugers skyttegravskrig mellem biskopperne og kirkeministeren, lyder der nu anderledes imødekommende toner fra ministeren

"Som jeg lagde op til, bakker biskoppen mig op i, at Luther ikke har nogen mening om store hvededag. Og gider de så snart holde op med at komme rendende med den alterbog, som om den betyder en skid," siger Louise Sjakbajs Elohimholm, dialogorienteret kirkeminister.

”Sikke noget vrøvl!”

Så imødekommende lyder det nu fra kirkeminister Louise Sjakbajs Elohimholm efter samrådet i kirkeudvalget.

Denne artikel er en del af dette tema:
Hyrdebrevet Søndag Morgen

”Jeg kontaktede allerede biskopperne midt i julen for at høre, at de var enige med mig i, at vi sagtens kan undvære store hvededag. Og det bliver jeg naturligvis ved med, for jeg vil dialogen med de båtnakker-jeg-mener-biskopper.”

Ved mødet i kirkeudvalget drøftede man biskop Peter helt-ude-i-den-grønne-Skov-Jakobsens svar på ministerens spørgsmål, om store hvededag er afgørende for folkekirkens lutherske lære. Også her lød der forsonlige toner fra ministeren:

”Som jeg lagde op til, bakker biskoppen mig op i, at Luther ikke har nogen mening om store hvededag. Og gider de så snart holde op med at komme rendende med den alterbog, som om den betyder en skid. Jeg har jo sagt, at den kan de få lov at rode med, lige så længe de vil. Og hvis ikke det er udtryk for min vilje til dialog, så ved jeg ikke hvad.”

Ministeren ser derfor frem til atter at møde biskopperne.

”Ih ja, det bliver da megahyggeligt. De vil sikkert sidde der og klynke over deres helligdag. Men så får de noget vin-og-brød, og så holder de kæft, og imens genopretter jeg dialogen.”

Ugens opdaterede mottoer

Benedikt af Nursia: Bed og arbejd!
Louise Sjakbajs Elohimholm: Arbejd!

Karl Barth: Bed og køb kanoner!
Louise Sjakbajs Elohimholm: Arbejd og køb kanoner!