Ny generalsekretær for Isobro: Jeg brænder for det almennyttige

"Engagement handler om følelser og om at være inddraget, delagtiggjort og forpligtet," siger Kenneth Kamp Butzbach, der tiltrådte som ny generalsekretær for Isobro den 1. januar

Lige for tiden går det meste af Kenneth Kamp Butzbachs tid med at sætte sig ind i sit nye job som generalsekretær for Isobro, men når tiden og coronaen tillader det, holder han af at tage på festivaler, gå til koncerter og at trylle for børn. Foto: Rune Hansen

44-årige Kenneth Kamp Butzbach, der tidligere har været direktør for engagement i Folkekirkens Nødhjælp, tiltrådte med årsskiftet sin nye stilling som generalsekretær for Isobro.

Hvorfor søgte du jobbet?

Denne artikel er en del af dette tema:
Selvportræt

"Jeg brænder for det almennyttige som en vigtig del af vores samfund, og betragter Isobro som en helt central spiller i udviklingen og sikringen af rammerne for indsamling i Danmark. Indsamling ikke kun som penge, men frihed og legitimitet for de velgørende organisationer – samt handling, der kan danne grundlag for oplysning og engagement."

"Jeg tror på engagement. Engagement handler om følelser - at være inddraget, delagtiggjort og forpligtet af sagen. Engagement skabes ikke alene ved fundraising eller oplysning, men kun gennem at være i dialog, invitere ind og kombinere de forskellige faglige tilgange. Jeg tror på meningsfulde handlinger i en sammenhængende dialog, hvor det at gøre noget eller at handle åbner for interessen og for mere engagement."

"Jeg var vildt motiveret til at få muligheden for at bruge mine kompetencer, erfaringer samt mit netværk i arbejdet for Isobros medlemmer og rammerne for det almennyttige i Danmark."

"Og jeg kender Isobro - siden 2003 har jeg været aktiv i Isobro, først i face2face-udvalget i aktiv dialog med eksterne interessenter, og efterfølgende i andre udvalg, repræsentantskabet og de sidste år i bestyrelsen som næstformand og medlem af Indsamlingsnævnet."

Hvordan vil Isobros medlemsorganisationer kunne mærke, at du har sat dig i stolen?

"Det er nogle vigtige år for indsamlings- og almennyttige organisationer i Danmark. Der er professionalisering, øget konkurrence, nye ikke-almennyttige spillere og indsamling har på mange måder tabt sin uskyld i denne udvikling. I denne udvikling er indsamlingsetik, troværdighed, politisk opbakning, mening i befolkningen og fælles retning i branchen helt utrolig vigtigt."

"Jeg vil kæmpe for, at indsamling er legitimitet og ikke salg, at branchen står sammen om at sikre troværdigheden og kæmpe imod brodne kar, samt at professionalisme er at dele viden og sammen højne niveauet."

Hvad bliver din største udfordring?

"Lige nu føles det personligt som den største udfordring at gå fra en virkelighed, hvor jeg efter 18 år kendte alle ”hvorfor” og ”hvordan” til at være helt ny i et sekretariat, der har været ledet af et helt utroligt team med nogle meget store sko, som jeg prøver at udfylde."

Hvilken musik lytter du til i øjeblikket?

"Jeg hører rigtig meget og forskelligt musik og savner virkelig koncerter og festivaler i denne tid. Lige for tiden nyder jeg at gå på opdagelse i den klassiske musik sammen med Hammer og Cilius. Ellers er der særligt tre sange, der er gået igen her i starten af året: Lou Reeds 'Candy Says' fortolket af Anthony and the Johnsons, Milt Jackson og Ray Charles sammen med 'Soul Meeting' og Tobias Rahim feat. Suspekt med 'Dø i Norden'."

På hvilket socialt medie har du senest slået noget op – og hvad handlede opslaget om?

"Udover mit opslag på Linkedin omkring det nye job hos Isobro, så var det et nytårsopslag med Hønen Hope. Hønen Hope var et tøjdyr/en høne hæklet af frivillige i Folkekirkens Nødhjælps 'Giv en ged'-kampagne, hvor købet også betød tre ægte kyllinger til en familie i et af verdens absolut fattigste lande. Den 31. december lagde jeg et billede op af mig selv iført smoking og Hønen Hope sammen med teksten 'Hønen Hope tror på 2021'."

Du er tryllekunstner i din fritid. Hvem har du senest optrådt for?

"Der er jo naturligt mindre tryl i denne coronatid, men jeg havde da en række arrangementer i løbet af sommeren. Det sidste, tror jeg, var ”Kolor Kids i Kildevælden” i Kildevældskirken den 24. oktober, hvor jeg underholdt børn og forældre sammen med bl.a. Karla, HipSomHap og Esben Dalgaard. Et fantastisk arrangement i et samarbejde mellem Fox Tail og Kildevældskirken, og det var dejligt at få luftet det lyserøde jakkesæt og mærke børnenes begejstring og engagement."

Hvad lavede du på din seneste fridag?

"Lige nu går mine fridage mest med at sætte mig ind i det nye job, bøger og med min mor, der desværre er syg. Jeg har også i stedet for det klassiske puslespil lavet en perleplade med omkring 10.000 perler af coveret til Beatles albummet 'Abbey Road'. Jeg glæder mig til at fridagene igen kan bruges sammen med flere forskellige mennesker, samt kultur for eksempel sport og koncerter."