Ny formand skal styrke formidling af domkirkes verdenskulturarv

Nyt bestyrelseshold skal blandt andet arbejde for etableringen af et besøgscenter ved Roskilde Domkirke

Foto: Catalan Photography

Morten Langager er ny formand for den fondsorganisation, der varetager arbejdet med kulturarv ved Roskilde Domkirke. Det skriver organisationen i en pressemeddelelse.

Morten Langager er i dag direktør i Dansk Erhverv og har blandt andet tidligere været administrerende direktør i Danske Medier og har en lang karriere som politisk rådgiver i flere ministerier bag sig.

Roskilde Domkirke er kongelig gravkirke og står på UNESCOs liste over umistelig verdensarv. Fondsorganisation har til opgave at fremme formidlingen af kulturarven, blandt ved at etablere et besøgscenter.

"Danmark er berømmet for vores kongehus og kongerige, og vi er så heldige, at Roskilde huser en domkirke i absolut international topklasse. Vi står med andre ord med en enestående mulighed for at udvikle formidling og etablere et besøgscenter, der kan skabe oplevelser og indsigter om de kongelige regenters historie og det enestående bygningsværk”, siger Morten Langager.

Ny næstformand er direktør og chefredaktør ved Verdens Bedste Nyheder, Thomas Ravn-Pedersen. Desuden tæller bestyrelsen fhv. bygningschef Lauge Brandt, direktør Ane Skak fra Immersive Stories, kommunaldirektør Henrik Kolind fra Roskilde Kommune, forskningschef Michael Andersen fra Nationalmuseet, sekretariatsleder Lise Korsgaard fra Vartov samt fhv. museumsdirektør Jette Baagøe. Morten Thomsen Højsgaard er direktør for fondsorganisationen.