Sønderborgs provst stopper efter 15 år

Gennem 15 år har Anne Margrethe Hvas været provst i Sønderborg Provsti. Men nu har en gigtsygdom imidlertid tvunget hende til at stoppe

Lige som mange andre gigtplagede oplever hun, at energien svinger. Der er dage, hvor smerterne fylder det meste. Foto: Lene Esthave/Ritzau Scanpix

Anne Margrethe Hvas, der i 15 år har været provst for 29 sognepræster fordelt på 26 sognekirker og 24 menighedsråd, stopper som provst for Sønderborg Provsti. Det skriver JyskeVestkysten i en artikel.

Som provst har Anne Margrethe Hvas siddet med ved bordet, hver gang menighedsrådene har skullet ansætte ny præst. 41 nye kolleger er det blevet til gennem årene.

"Det har været og er stadig en stor udfordring. Da jeg begyndte, var der et stort generationsskifte, og nu ser vi, at mange nyuddannede præster efter nogle år ønsker at prøve nyt. Man bliver ikke længere i samme sogn hele livet," konstaterer Anne Margrethe Hvas overfor JyskeVestkysten.

Gennem mange år har Anne Margrethe Hvas haft gigt, og efter en længerevarende sygeperiode besluttede hun i foråret at stoppe som provst.

"Jeg har altid været glad for at arbejde, og jeg har gennem mange år undertrykt smerterne. Men sidste år sagde kroppen stop. Den kollapsede simpelthen."

"Hovedet har til gengæld været længe om at erkende, at jeg ikke har kræfterne til en lederstilling."

Anne Margrethe Hvas har søgt Kirkeministeriet om tjenestemandspension, men kun på deltid. Hun håber at kunne holde fast i jobbet som religionspædagogisk konsulent for  nyansatte præster i Haderslev Stift.