En høj IQ eftertragtes af mange, men med høj begavelse kan der også følge visse udfordringer.
I hvert fald hvis man spørger teolog og organist, Kevin Borbye Edelvang, der sammen med videnscentret Gifted Institute netop har søsat et tilbud for højtbegavede børn, der gerne vil konfirmeres:
“Børn med høj begavelse oplever verden anderledes end deres jævnaldrende. For nogle giver det udfordringer i hverdagen. Nogle har desuden angst, ADHD, Aspergers eller andre diagnoser på autismespektret. De kan have forskellige sociale problemer, som tilsammen eller hver for sig kan gøre det svært at indgå i sociale sammenhænge.”
Og netop derfor giver det mening at tilbyde disse børn et trygt rum, hvor de kan udveksle tanker om eksistentielle emner som Gud og tro sammen med andre børn, der lever med nogle af de samme udfordringer og begavelse som dem selv. Kevin Borbye Edelvang uddyber:
“Uanset om du har en IQ på 70 eller 130, kan du have brug for hjælp og støtte. For børn i den lave ende af skalaen findes der en masse tilbud: Du kommer måske på specialskole og alt muligt, men der er ikke så mange tilbud i den anden ende af spektret. Mange højtbegavede børn har svært ved at deltage i undervisning, der er tilpasset laveste fællesnævner, fordi de ikke føler sig set og rummet i det.”
Så hvordan er idéen opstået?
“I foråret blev jeg inviteret til at holde en online-undervisningsdag gennem Gifted Institute (et videncenter med speciale inden for højtbegavede børn, unge og deres familier). De kører nogle onlineforløb for højtbegavede børn, som gerne vil nørde med en masse ting og indgå i et fællesskab på den måde.”
“Egentlig var det en præst, der skulle have været der den dag og fortælle om Gud og tro, men hun meldte afbud, og så blev jeg spurgt. Det endte med, at jeg havde to helt fantastiske timer med de her fem til ti unge mennesker. De havde forberedt nogle spørgsmål, som var helt vilde. For eksempel spurgte én om, hvordan vi kan vide, at verden ikke er en simulering, og så sidder man der som teolog og tænker: Det kan vi faktisk ikke vide.”
“Efter den dag var der to af forældrene til de børn, der havde deltaget, som henvendte sig til mig og sagde, at deres børn, som ellers altid havde sagt, at de ikke ville konfirmeres, nu sagde, at hvis de kunne blive konfirmeret af mig, så ville de gerne. Der tænkte jeg bare: Okay, der er faktisk en kampplads for kirken her. Der er en gruppe børn, som fravælger konfirmation og kirkeligt fællesskab, fordi de opfatter verden på en anden måde end de fleste.”
“Der findes jo allerede konfirmandhold for udviklingshæmmede, og der bliver også kørt individuelle forløb rundt omkring i folkekirken med børn, der lidt ligner vores, men de strækker sig typisk kun over få gange hos præsten. Hvis vi kunne lave et konfirmationsforløb i onlineformat for højtbegavede børn, tænkte jeg, så ville vi både kunne aflaste præsterne rundt omkring og samtidig opgradere undervisningen for børnene. Det var sådan idéen opstod. Og så gik vi i gang med at udvikle.”
Hvad har I udviklet jer frem til indtil videre?
“Jeg tænkte fra starten, at der bliver nødt til at være en folkekirkelig myndighedsperson, som kan stå som garant og måske åbne nogle døre. Fordi de første unge, der henvendte sig, bor omkring Slagelse, henvendte jeg mig til provsten i Slagelse. Han var med det samme med på idéen, og selvom han ikke er så meget med i selve forløbet, er han garant for at tingene foregår, sådan som Kirkeministeriets forskrifter for konfirmationsforberedelsen kræver.”
“Vi starter op i slutningen af måneden, og lige nu har vi syv tilmeldte. Det tror jeg, bliver det antal, vi ender med, og det er jeg rigtig glad for. På den måde bliver der plads til dem hver især. Nu handler det om at tilrettelægge et forløb, som skal være online, men indtil videre er min plan, at vi også skal mødes to gange fysisk, hvor vi lærer hinanden at kende. Når vi mødes, bliver det i Gifted Institutes lokaler nær Slagelse, som har gode faciliteter.“
“Jeg kommer til at brolægge vejen, mens jeg kører på den, men jeg ved, at vi skal tale rigtig meget filosofi. Vi skal tale om, at den kristne tro er rent potentiale, og det tror jeg godt, jeg kan få de her unge mennesker til at forstå. Det var det, jeg gjorde den dag i foråret, og det var det, der tændte dem. Vi skal forstå, at hvis vi ikke afskriver det metafysiske og ikke udelukker det filosofiske, så kan vi tale om Gud dér og derigennem bedre forstå os selv.”
Hvordan vil denne konfirmationsundervisning adskille sig fra almindelig konfirmationsundervisning?
“For det første er det primært online. Det er den formelle forskel. Derudover så er det her jo et pilotprojekt, og jeg har egentlig tænkt mig at køre med på den bølge af velvilje, jeg møder alle steder. Så jeg har tænkt, at de her børn skal have cremen af cremen.”
“Vi skal for eksempel ikke bare høre om Jobs bog. Vi skal have en ekspertformidler ud og tale med børnene om Jobs bog online. Det er jo nemt for gæsteunderviserne, for de kan bare logge ind i en halv time, og så sidder vi på holdet og snakker om det bagefter. Vi kunne også få en fysiker ind, som holder nogle spændende foredrag om Gud og universet.”
“Der er givetvis nogle konfirmandundervisere, der har succes med at fortælle en bibelhistorie, og så skal ungerne sidde og tegne imens. Det kommer vi måske til at gøre i mindre grad. Vi skal tale om Luther, Kierkegaard, Grundtvig og selvet, og vi skal også tale om Paulus. ‘Det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke, men det onde, som jeg ikke vil, det gør jeg’ (Paulus’ Brev til Romerne vers 7,19). Det med at der er en splittelse i tilværelsen, at vi lever i syndens virkelighed, det kan vi måske gå lidt mere i dybden med.”
Hvad håber I at opnå?
“Jeg håber, vi kan få en permanentgørelse. Der er så mange andre tilbud i folkekirken, hvor man når ud til bestemte grupper med særlige behov. Hvis folk vælger kirken fra, skal det være, fordi de ikke ønsker at have noget med kirken at gøre, det skal ikke være, fordi de er bange eller føler sig udenfor.”
“Hvis man kan få en håndfuld tilmeldte om året, ville det være fedt. Lige nu gør vi det hele frivilligt, men forhåbentligt vil der kunne komme noget finansiering til projektet. Det skal nok heller ikke være mig, der fortsætter forløbet, så det ville være godt at få en underviser, man kunne lønne.”
“Og så har jeg også en personlig kæphest: Hvorfor er det altid naturvidenskaberne, der tager alle de højtbegavede børn? De ender altid med at blive fysikere eller sådan noget, men hvad nu hvis vi kunne få nogle virkelig gode teologer eller filosoffer ud af de her børn? Det ville være fedt.”