Sammen med tre kolleger har Annette Molin Brautsch taget initiativ til projektet 'Forbedret Forberedelse', der har til hensigt at forbedre konfirmationsforberedelsen for præster såvel som konfirmander. Projektet havde kickoff i Vartov i København i tirsdags.
Til daglig arbejder Annette Molin som sognepræst i Flintholm Kirke på Frederiksberg, og så er hun religionspædagogisk konsulent i Københavns Stift.
Hvordan opstod idéen til projektet?
“Præster står ofte meget alene i konfirmandundervisningen, og det kan være svært, fordi der er meget uro og mistrivsel blandt de unge. Sidste år blev der slået alarm om præsters psykiske arbejdsmiljø i forbindelse med konfirmationsundervisningen, og det resulterede i konferencen 'Koks i Konfirmandstuen', som blev afholdt i januar i år.”
“Indbyderne til konferencen var Præsteforeningen og FUV, og det var et stort anlagt projekt, som flere biskopper deltog i. Provsteforeningen, religionspædagogiske konsulenter, uddannelseskonsulenter og alle os, der har at gøre med Ny Præst-ordningen, var også med. På den konference blev der udvekslet tanker om, hvad man kunne gøre ved problemet. Og en af de ting, vi snakkede om, var at co-teache, altså en tolærer-ordning.”
Hvem tog initiativ til at føre idéerne ud i livet?
“Signe Danielsen, som er uddannelseskonsulent og præst i Sankt Markus Kirke på Frederiksberg, og jeg udvekslede de første tanker sammen med Anders Larsen, der er præst i Hyltebjerg Kirke i Vanløse. Vi fik så fat i Kristoffer Johannes Schmidt, der er formand for uddannelsesudvalget i Præsteforeningen, og har god kontakt til de studerende på København Universitet.”
“Sammen får vi den idé at lave en pop-up stand på Det Teologiske Fakultet for at se, hvor mange studerende, der kunne være interesserede i at undervise sammen med en præst for en løn, som hvis de havde skulle gøre det selv. Det var der rigtig mange, der gerne ville. Der var 25, der meldte sig.”
Hvordan fik I sat præsterne sammen med de studerende?
“Ud af de 25 studerende, der meldte sig, lykkedes det os at finde 16 præster, som gerne vil have en studerende co-teacher. Vi valgte de studerende, der er midt i studiet eller har påbegyndt kandidatdelen.”
“De fleste af de studerende gav udtryk for to ting. For det første, at de nok ikke havde turdet at stå for et hold selv, men at de meget gerne ville have erfaringen, og for det andet, at de gerne ville være med til at nedbryde de fordomme, som pressen skriver om præsters arbejdsforhold og konfirmandundervisningen.”
“Vores håb var, at hvis bare vi kunne finde fem præster at matche med fem studerende, så ville det være en succes, men det lykkedes os altså at finde 16 præster, så vores succeskriterie blev simpelthen tredoblet.”
Hvordan hænger projektet sammen økonomisk?
“De fleste af menighedsrådene har ansøgt provstiudvalget om lønmidler til de studerende, og det er blevet bevilliget i alle tilfælde. Vi havde på forhånd orienteret provsterne og biskoppen om projektet, så vi vidste, at der ville være opbakning, og det er vi virkelig glade for.”
“Den fagdag vi havde i tirsdags blev afholdt på Vartov, fordi FUV havde lagt lokaler til, og de stod også for forplejningen.“
“Os i projektgruppen får ikke ekstra løn for arbejdet med Forbedret Forberedelse, men for Signe Danielsen, som er uddannelseskonsulent, og for mig, som er religionspædagogisk konsulent, ligger det i vores jobfunktioner, at vi arbejder for, at vores kommende kolleger lander godt i faget.”
Hvad er fremtidsudsigterne for projektet?
“Der ligger et midtvejsmøde i januar og et afslutningsmøde i april, hvor vi evaluerer og ser på, hvad der så skal ske. Vi håber at opnå en forbedret tilgang til det at undervise og modtage undervisning. Det kan forhåbentligt give noget arbejdsglæde for de nuværende og kommende præster at være to om guldet, altså konfirmanderne og deres forældre, som jo er vores nutidige og fremtidige menighed.”