"Når jeg dør" – ny lydserie fra Kristeligt Dagblad har Kirke.dk's redaktør som vært

Kirke.dk's redaktør Kåre Gade er vært på en lydserie, hvor tager han på kirkegårdsvandring med skiftende gæster og taler med dem om både livet og døden. Serien begynder søndag og kan høres i Kristeligt Dagblads app

I en ny lydserie på Kristeligt Dagblad tager Kirke.dk's redaktør på kirkegårdsvandring med skiftende gæster, som fortæller, hvor og hvordan de vil begraves. Her på Kalvehave Kirkegård med sognepræst Poul Joachim Stender, som mener, man bør efterlade et åndeligt testamente. Til venstre seriens tilrettelægger og tekniker Frederik Meldgaard Lauridsen. Foto: Leif Tuxen

En række gode samtaler akkompagneret af lyden af fuglesang og skridt i perlegrus.

Det kan Kristeligt Dagblads abonnenter forvente, når de fra på søndag lytter til en ny lydserie med titlen "Når jeg dør" med Kirke.dk's redaktør Kåre Gade som vært. Rammen om de enkelte afsnit er nemlig kirkegårde og begravelsespladser.

"I hvert afsnit møder jeg en gæst på det sted, hvor vedkommende vil begraves. Vi går på kirkegården og taler om stedet, begravelsen og gravstedet – alle de praktiske overvejelser, der knytter sig til døden," siger Kåre Gade til Kristeligt Dagblad.

Alligevel handler samtalerne lige så meget om livet som om døden, mener han, for når man begynder at tale lavpraktisk om begravelsen, fører det naturligt til en samtale om livet i lyset af døden.

"Hvad betyder noget i dit liv? Hvad vil du huskes for? Hvad vil du gerne efterlade dig?"

Gæsterne i lydserien er blandt andre sognepræst Poul Joachim Stender, sanger og sangskriver Kira Skov og journalist Gertrud Højlund.

"Døden er jo noget, vi deler på tværs af alder, kultur og social status. Vi er fælles om at vide, at vi engang skal dø. Derfor er døden et godt samtaleemne – selv om det måske ikke er det første, man skal spørge sin borddame om til en fest," siger Kåre Gade.

"Når jeg dør" er tilrettelagt af Frederik Meldgaard Lauridsen og Joanna Valentin er redaktør. Først afsnit kan høres via Kristeligt Dagblads app fra søndag den 14. juni.