Menighedsrådsmedlem om folkekirkens intranet: Umuligt at tilfredsstille alle behov i ét system

DEBAT: Selv med nok så mange konsulenttimer vil man ikke kunne indrette folkekirkens digitale arbejdsplads, så den tilfredsstiller behovet hos både de folkevalgte og de fuldtidsansatte, mener Mogens Havnsøe Petersen

"Skulle jeg som fritidsdemokrat sætte mig ind i det system, så ville det kræve uforholdsmæssigt mange ressourcer. Nul," skriver Mogens Havnsøe Petersen om folkekirkens intranet, Den Digitale Arbejdsplads – i daglig tale DAP'en. Foto: Kåre Gade

Min søde forlængst afdøde mormor havde en talemåde, som lever videre i mig: "For meget og for lidt fordærver alting".

Jeg synes, det passer så godt til diskussionen om DAP'en (folkekirkens digitale arbejdsplads, red.).

Da jeg blev medlem menighedsrådet for snart fem år siden, fandt jeg ud af, at der var noget, der hed DAP'en. Jeg var inde og kigge og så noget komplet uoverskueligt. Det gad jeg ikke sætte mig ind i – til trods for, at jeg fik min første computer i arbejdsmæssig medfør helt tilbage i 1986, og det har været en del af min dagligdag lige siden.

Skulle jeg som fritidsdemokrat sætte mig ind i det system, så ville det kræve uforholdsmæssigt mange ressourcer. Nul.

Om man så ofrer nok så mange konsulenttimer, så kan man aldrig få et system, som tilfredsstiller både de fuldtidsansatte, som hele tiden sidder med systemet, mellemgruppen af menighedsrådsmedlemmer med lønnet tillidspost og så "menige" MR-medlemmer, som stort set ikke bruger det.

Det er for meget for gennemsnittet af tillidsvalgte. Det er – måske – for lidt for de fuldtidsansatte. De to modsatrettede interesser er det umuligt at forene.

Om det kalder på to systemer, en forenkling eller graduering af tilgange til DAP'en, ved jeg ikke. Det formoder jeg, at der er it-mennesker, der kan finde ud af. Men husk lige at spørge brugerne først.

Mogens Havnsøe Petersen er næstformand og kontaktperson i Kapernaumskirken, København

Missing indholdselement.