Menighedsrådsformand til kirkeminister: Overvej at lade os holde påskegudstjeneste

DEBAT: Menighedsrådsformand og kirkelig debattør Mogens S. Mogensen har skrevet til kirkeminister Joy Mogensen og bedt hende overveje at tillade gudstjeneste påskedag under sundhedsmæssigt forsvarlige forhold

"Vi anmoder om, at der i lovgivningen kunne levnes plads til, at der i det mindste påskedag kan finde en sundhedsmæssig forsvarlig offentlig fejring sted." Mogens S. Mogensen (th) har på vegne af menighedsrådet ved Tyrstrup Kirke skrevet til kirkeminister Joy Mogensen. Foto: Kåre Gade

Jeg har sendt nedenstående brev til kirkeministeren – og forsøgt at få så mange som muligt til at sende et lignende brev – for at få politikerne til at tillade gudstjeneste påskedag under sundhedsmæssigt forsvarlige forhold:

Folketing og regering står i en meget vanskelig situation og skal afveje samfundshensyn mod hinanden. Herunder også hensynet til menneskers legemlige og psykiske og åndelige trivsel.

Denne artikel er en del af dette tema:
Corona

Påsken er den største kristne – og jødiske – højtid, som giver grundlaget for hele kirkens liv. Det er et voldsomt indgreb i mange menneskers åndelige og psykiske liv ikke at kunne fejre påske i kirken eller i menighedens fællesskab. Det vil desuden opleves som et samfundsmæssigt underligt signal, at helligdagene gerne må bruges som indkøbsdage, hvor mennesker kan forsamles i dagligvarebutikkerne, havecentrene og på genbrugspladserne, men ikke i kirkerne.

Det kunne være en tilladelse til åbne folkekirkens kirkebygninger for en påskegudstjeneste påskedag under samme vilkår, som der kan finde begravelser sted (altså maximalt 1 person pr. 4 m2). Alle kirker er på nuværende tidspunkt målt op med angivelse af det maximale antal. Personalets medvirken skulle i givet fald være frivillig.

Det kunne være, at der undtagelsesvist blev givet tilladelse til udendørsgudstjenester med mere end ti forsamlede, forudsat, at der holdes samme sikkerhedsafstand som i forretninger og andre steder. Dette vil kunne sikres ved afmærkninger og opsyn.

Mogens S. Mogensen er formand for menighedsrådet ved Tyrstrup Kirke, Christiansfeld, og formand for Folkekirkens Mellemkirkelige Råd