Lysglober, grosbøllballade og homovielser - chefredaktøren ser tilbage på 25 års kirkeliv

I 25 år har Erik Bjerager som chefredaktør for Kristeligt Dagblad fulgt dansk kirkeliv på tæt hold. I en ny podcast ser han tilbage på nogle af de skelsættende begivenheder. Kirke.dk's redaktør Kåre Gade interviewer

Lyt til podcasten, hvor Erik Bjerager fortæller om nogle af de afgørende begivenheder i kirkelivet i de 25 år, han har været chefredaktør på Kristeligt Dagblad. Podcasten er en optagelse fra Kirkens Forum, hvor Kirke.dk's redaktør Kåre Gade interviewede Erik Bjerager. Foto: Heiner Lützen Ank

For 25 år siden – i 1994 – var næsten ni af 10 danskere medlem af folkekirken.* Kirkeministeren var fra et parti, der hed Centrum-Demokraterne. Sørine Gotfredsen var en ung sportsjournalist på dagbladet Aktuelt. Og Erik Bjerager var nyudnævnt chefredaktør på Kristeligt Dagblad.

I et interview med Kåre Gade, redaktør for Kirke.dk, fortæller Erik Bjerager om nogle af de afgørende øjeblikke og debatter, der har ændret kirkelivet i Danmark i de foreløbig 25 år, han har været chefredaktør.

Interviewet er optaget foran et publikum på Kirkens Forum – en messe, hvor leverandører til kirken præsenterer deres produkter for menighedsråd og ansatte.

Lyt med, når chefredaktøren kommenterer nogle af de overskrifter i Kristeligt Dagblad, der beskriver udviklingen i dansk kirkeliv siden 1994 - fra lysglobeforargelse og grosbøllballade til homovielser og drop-in-dåb.
Programmet er produceret af Kristeligt Dagblad. Jesper Ravnborg har optaget og klippet. Programansvarlig er Joanna Vallentin.

* Der bliver i introen i udsendelsen sagt, at ”for 25 år siden – i 1994 – var næsten hver niende dansker medlem af folkekirken.” Det forholdt sig dog således: Næsten ni ud af 10 danskere var medlem af folkekirken.

Lyt til podcasten her.