Læs eller genlæs Hyrdebrevets afsløring: Falske præsteprofiler florerer på Facebook

HYRDEBREVET SØNDAG MORGEN: For nylig kom det frem, at en Facebook-profil, der tilsyneladende tilhørte biskop Peter Skov-Jakobsen, var oprettet af en bedrager. Nu viser det sig, at der er adskillige falske præsteprofiler på det populære sociale medie

Den tidligere ribebisp Hans Adolph Brorson har en profil på Facebook, men det er slet ikke ham, der står bag den. Afsløringen kommer i kølvandet på, at en falsk facebookprofil for Købehavns biskop er blevet lukket. (Hyrdebrevet – enhver lighed med både kirkeligheden og virkeligheden er tilsigtet) Foto: Leif Tuxen

Det har chokeret mange, at biskop Peter Skov-Jakobsens Facebook-profil slet ikke tilhører biskop Peter Skov-Jakobsen, men en ukendt bedrager. Ikke mindst er det kommet bag på biskoppen selv.

"Jeg har slet ikke en Facebook-profil. Jeg er jo meget mere en Twitter-person. Interesserede kan i øvrigt høre mig tænke højt på @skovjakobsen."

Denne artikel er en del af dette tema:
Hyrdebrevet Søndag Morgen

Afsløringen har rystet den falske biskops følgere:

"Jeg føler både skyld og skam, når jeg tænker på alle de hjerter og blomster og smileyer, jeg har kommenteret biskoppens bønner med," siger en den falske profils følgere, pensioneret sygeplejerske Yrsa Kromborg.

Hyrdebrevet kan nu afsløre, at biskoppens falske facebookprofil langt fra er et enkeltstående tilfælde.

Det er således ikke salmedigteren Jakob Knudsen, der står bag Facebook-profilen Jakob Knudsen – faktisk viser det sig, at han har været død siden 1896, og derfor næppe selv kan have oprettet profilen.

Det samme gælder den tidligere ribebiskop Hans Adolph Brorson, salmedigteren Bernhard Severin Ingemann og filosoffen Søren Kierkegaard. Intet tyder på, at de selv står bag deres facebookprofiler.

"Jeg forstår ikke, hvordan jeg kunne tro på, at det virkelig var Jakob Knudsen, der skrev til mig på messenger, men han var så tillidsvækkende," fortæller bibliotekar Salome Løgstrup.

"Jeg har ikke følt mig så dum, siden jeg overførte 50.000 kroner til en fattig men meget talentfuld ung mand i Nigeria. Hvordan skal nogensinde kunne stole på en mand igen?"

Et hårdnakket rygte har villet vide, at også sognepræst og forfatter Kathrine Lilleørs facebookprofil var falsk. Men det har desværre vist sig ikke at være tilfældet.

Tip hyrdebrevsredaktionen

Ved du noget? Har du hørt noget? Tror du på noget? Send dit tip til hyrdebrevet@kirke.dk.