Kristeligt Dagblad lancerer ugentlig nyhedspodcast om kirke og tro

“Tro Om” er titlen på en nyhedspodcast, som sendes for første gang torsdag den 22. april. Journalist Philip Christoffersen er vært for podcasten, som hver uge går i dybden med en aktuel historie fra kirkelivet

Vært for "Tro Om" Philip Christoffersen er til daglig journalist på avisens kirke og tro-redaktion. Han ser podcasten som et stærkt supplement til Kristeligt Dagblads skrevne kirkejournalistik. Foto: Leif Tuxen

Hvordan har folkekirken klaret sig gennem coronakrisen?

Det spørgsmål er emnet, når første afsnit af Kristeligt Dagblads nyhedspodcast “Tro Om” går i luften torsdag den 22. april 2021.

I podcasten inviterer vært og journalist Philip Christoffersen hver uge en gæst i studiet til en samtale om ugens mest interessante historier om kirke og tro. Hvert afsnit varer 20-30 minutter, og gæsten kan være en ekspert, en journalist eller en, der har holdninger til eller erfaringer med ugens emne. I det første program er det debattør og valgmenighedspræst Henrik Højlund, som er på besøg.

“Vi begynder at se mod lysere tider, og det er en god lejlighed til at spørge, hvordan kirken har klaret coronakrisen. For Henrik Højlund har det seneste år været præget af frustration, og han vil dele sine erfaringer og sin oplevelse af de splittelser og problemer, som coronaen har afdækket,” siger Philip Christoffersen.

Den første nyhedspodcast fra Kristeligt Dagblad

Kristeligt Dagblad har i flere år produceret podcast inden for kerneområderne tro, etik og eksistens, blandt andet eksistensprogrammerne ”Når jeg dør” og ”Mellem Himmel og Ord” samt debatprogrammet ”Det Etiske Kompas”.

Det er imidlertid første gang, Kristeligt Dagblad prøver kræfter med en nyhedspodcast.

”Vi synes, der er behov for en podcast, der tager de store debatter inden for kirke og tro alvorligt. Målet med “Tro Om” er at blive klogere, at forstå mennesket bag nyhederne og at fortælle gode historier, der er værd at lytte til,” siger chefredaktør Erik Bjerager.

Den 30-årige vært Philip Christoffersen er til daglig journalist på avisens kirke og tro-redaktion. Han ser podcasten som et stærkt supplement til Kristeligt Dagblads skrevne kirkejournalistik.

“Vi er allerede gode til at skrive trosstof af høj kvalitet, men når man transporterer det over i et lydformat, kan man opnå et nærvær, som er svært på print. Samtidig giver det os mulighed for at gå i dybden med historierne og få detaljer med, som vi ikke altid har plads til i avisen.”

“Som lytter skal man forvente at blive klogere på noget, man ikke nødvendigvis vidste, at man havde havde brug for at blive klogere på. Sådan er det tit med kirke- og trosstoffet: Selv om det på overfladen handler om politiske processer og lovgivning, er vi inde og pille ved nogle helt fundamentale byggesten i tilværelsen.”

Programvært sidder selv i menighedsrådet

Philip Christoffersen fortæller, at han personligt er meget optaget af, hvordan kirken fungerer, både på et samfundsplan og nede på sogneniveau. Han er selv menighedsrådsmedlem i det sogn, han har løst sognebånd til.

“Kirkelivet ligger i krydsfeltet mellem det politiske og det religiøse, det offentlige og det private. Det er et sindssygt spændende stofområde, ikke mindst i Danmark. Det slår mig igen og igen, hvor blind en vinkel tro og kirke er for mange danskere, selv om 70 procent af os er medlem af folkekirken.”

Kristeligt Dagblad har nøje fulgt tendensen til, at stadig flere lytter til podcast, og oplever også stigende lyttertal, selvom ikke alle kender til avisens lydtilbud, der hidtil har været låst til abonnenter.

For at udbrede kendskabet til programmet bliver de første 10 afsnit af “Tro Om” lagt ud på diverse gratis tjenester. Derefter vil den være et tilbud til abonnenter alene.

Missing indholdselement.