Fokus på kirketjeneren

Kordegn og daglig leder: En hektisk kirketjener smitter af på kirkens udtryk

En kirketjener skal kunne tilrettelægge sit arbejde uden at arbejde efter en fast plan, mener Birgitte Olesen, kordegn og daglig leder: "Som daglig leder har jeg brug for, at de selv har overblik over, hvad de enkelte opgaver kræver af tid." Foto: Adam Garff

Kirketjenere fungerer som kirkens visitkort, og selv om mange betragter dem som lavest i hierarkiet, bør folkekirken lytte mere til dem, mener daglig leder og kordegn gennem 26 år

Kirketjenere har “gulv-feeling”, de er kirkernes “praktiske grise”, og de øvrige medarbejdere i folkekirken burde lytte mere til dem, som ofte indtager en af de nederste pladser i folkekirkens hierarki.

Få gratis adgang til denne artikel og alt andet indhold på Kirke.dk i 14 dage.

Allerede abonnent?

Kirke.dk er Kristeligt Dagblads digitale nyhedsmedie for beslutningstagere, ansatte og frivillige i kirken og de kirkelige organisationer.

Vi er en uafhængig redaktion, som ugen igennem leverer:

  • Faglige nyheder
  • Kalenderoverblik
  • Navnenyt
  • Løsningsorienteret journalistik
  • Analyser og baggrundsviden
  • Inspiration på tværs af faggrupper
  • Netværk og erfaringsdeling

For at få fuld adgang til indholdet på Kirke.dk, skal man have abonnement. Udfyld formularen og få 14 dages prøveabonnement – gratis og uforpligtende.

Se priser og abonnementsbetingelser.

Fokus på kirketjeneren

I en serie af artikler ser Kirke.dk nærmere på kirketjenerfaget i folkekirken. Hvem er kirketjenerne, og hvordan ser de på deres fag? Hvilke glæder og udfordringer møder de i deres arbejde? Og hvad tænker kolleger og samarbejdspartnere om kirketjeneren?

Følg med, når Kirke.dk sætter fokus på kirketjeneren med nyheder, baggrund, interview og guides.

Se alle artikler i serien