Konfirmation: Hyrdebrevets tips om nips

Det er konfirmationstid. Mange præster arbejder derfor intenst på at anskueliggøre konfirmationens indhold ved hjælp af nips og andre genstande, som konfirmanderne får under gudstjenesten på den store dag

”Mine konfirmander får to spaghettiskruer – en til hver hånd. De kan freksempel minde dem om, at Guds elsker os, selvom vi har en skrue løs," siger friskpræsten Heidi Mums, Spinninge sogn.

For mange præster er det vigtigt, at konfirmationen ikke bare er ord. Guds ord for eksempel. Det er slet ikke nok. Derfor arbejder præsterne med at give konfirmanderne mere håndgribelige tegn på deres konfirmation, i daglig tale kaldet konfirmand-nips.

Sognepræst Bente Bedekrans fortæller:

"Sidste år fik konfirmanderne en lille ske, fordi Guds kærlighed skal ind med teskeer. Så kan de lære det. Forrige år var det en snurretop, fordi alting ikke skal dreje sig om os. Men i år får de hver en lille perleplade, fordi vi kun er noget, hvis vi hænger sammen med hinanden. Og så har de også noget at sætte deres glas på under festmiddagen senere."

Friskpræsten Heidi Mums, Spinninge sogn, arbejder også med konfirmandnips:

”Mine konfirmander får to spaghettiskruer – en til hver hånd. De kan freksempel minde dem om, at Guds elsker os, selvom vi har en skrue løs”.

Surpræsten Ejnar Knast, der er præst i Brokkelev-Nederen-Surmose-Tristed pastorat, arbejder dog i en anden retning:

"Jeg er træt af alt det kvinde-nips. Konfirmanderne her får en mellemstor kampesten. Det gør det måske lidt svært at knæle, men det tager jeg ikke så tungt. For de sidder så velsignet stille med sådan en sten i favnen. Og så forstår de meget bedre det her med, at Kristus er hovedhjørnestenen."

Formanden for Landsforeningen af Menighedsrod: Der er ikke noget at komme efter!

En pris på 3820 kr. plus overnatning for at deltage i Landsforeningen af Menighedsrods årsmøde på Hotel Nyborg Strand har vakt kritik. Flere menighedsrådsmedlemmer mener, det er for dyrt og opfordrer landsforeningens bestyrelse til at forkorte landsmødet eller sætte prisen ned. Det afvises dog af formanden.

"Der er ikke noget at komme efter!"

Så kontant falder ordene, da Hyrdebrevet Søndag Morgen foreholder formanden for Landsforeningen af Menighedsrod, Søren Abildgaard, kritikken. Formanden afviser kritikken af, at landsforeningens årsmøde koster næsten 4000 kr. at deltage i foruden overnatning og tilføjer:

"Hvis nogen synes, det er for dyrt, kan de bare komme den time, vi skal stemme om noget. Det koster stort set kun et par tusind at være med til."

Formanden fortæller, at det kun er naturligt, at man bruger 2, 4 millioner af kirkens penge på, at gamle venner kan mødes.

"Selvom man er kirkelig, har man jo også brug for lidt diakoni. Og det får vi i passende omgivelser her på Nyborg Strand. Desuden får man virkelig noget for pengene: I år kan man for eksempel deltage i en workshop om gregoriansk kirkesang."

"Derudover er der workshoppen "byg dit eget religiøse hobbyrum for andres penge”. Endelig laver vi noget, der hedder ”kompetence-hjørnet", hvor jeg naturligt nok selv vil stå for undervisningen. Og dér bliver der heller ikke noget at komme efter!"

Denne artikel er en del af dette tema:
Hyrdebrevet Søndag Morgen