Kommunikationschef: Husk det globale perspektiv, når det bliver Black Friday

DEBAT: På Black Friday lægger danskerne alle gode intentioner fra sig. Men vi bør tænke os om, inden vi køber nyt - af omsorg og næstekærlighed for dem, som har meget mindre end os, mener kommunikationschef i ADRA, Signe Lund Christensen

Klimaaktivister demonstrerer i udkanten af Kampala i Uganda i september 2020. Vejret er blevet mere utilregneligt i troperne, og det har store konsekvenser for dem, der brødføder deres familier ud af en lille jordlod, skriver Signe Lund Christensen.
Klimaaktivister demonstrerer i udkanten af Kampala i Uganda i september 2020. Vejret er blevet mere utilregneligt i troperne, og det har store konsekvenser for dem, der brødføder deres familier ud af en lille jordlod, skriver Signe Lund Christensen. Foto: Abubaker Lubowa/Reuters/Ritzau Scanpix

Black Friday nærmer sig, og det er en dag, som danskerne har taget til sig. Et godt tilbud, det kan vi forstå!

Sammenholdt med de nylige udbetalinger af de indefrosne feriepenge skal årets Black Friday nok være garant for nye forbrugsrekorder og dankorttransaktioner i millionvis. I en rus af forbrug med store besparelser kan selv den mest bevidste forbruger lade sig rive med.

Jeg får købekvalme – undskyld mig!

Når vi taler klima inden for kirken, handler det ofte om skaberværket. Om at passe på den dyrebare klode, vi er blevet givet, og det kan vi for eksempel aktuelt gøre ved at blive mere (klima)bevidste forbrugere.

Det sidste, vi har brug for lige nu, er hovedløst forbrug - at vi køber (flere) ting, vi reelt ikke har brug for.

De færreste i vores del af verden mangler noget. Verden har mere brug for, at vi tænker os om, hver gang vi overvejer at købe nyt. At vi øver os i at købe brugt. Alt for mange gode og fuldt funktionsdygtige ting bliver kasseret, fordi vi hellere vil have en nyere model.

”Reduce – reuse – recycle”, sådan lyder en sætning fra bæredygtighedsagendaen. Reducer dit forbrug. Brug det, du allerede har, reparer det eller køb brugt. Vil du skille dig af med noget, så giv det til genbrug, sælg det eller forær det til venner og bekendte.

Black Friday er blevet stort i Danmark i de senere år – paradoksalt nok samtidig med, at vi er blevet langt bedre til at genbruge, affaldssortere og skære ned på både flyrejser og kød.

Men når der kommer procenter i form af besparelser på bordet, lægger vi alle de gode intentioner på hylden og køber alverdens ting.

”Men det var noget, jeg alligevel ville have købt,” argumenterer mange – og måske er det netop kilden til det egentlige problem – at vi generelt køber for mange ting.

Klimakampen er langt bredere end at passe på skaberværket. I de lande i eksempelvis Afrika, hvor organisationer som min egen arbejder, er konsekvenserne af klimaforandringerne en daglig udfordring.

Hvis man lever som småbonde i Uganda, er viden om, hvornår der kommer regn eller sol, altafgørende. Men årstidernes skiften i troperne kan man sjældent regne med længere; både regn og tørtid er blevet voldsommere, vådere og tørrere. Det utilregnelige klima har store konsekvenser for dem, der brødføder deres familier ud af en lille jordlod.

Derfor handler kampen mod klimaforandringerne også om global omsorg og næstekærlighed for dem, som har meget mindre end os.

Mit ærinde er ingenlunde at pudse min egen (eller andres) glorie eller at slå nogen oven i hovedet med skyld. Det handler ikke om, at vi alle burde sælge alt, hvad vi ejer og rejse til verdens fattigste egne for at afskaffe fattigdom.

Mit ærinde er såmænd blot, at vi i den velstillede del af verden er nødt til at have et globalt perspektiv på vores forbrug. Hvis vi alle tænker os om en ekstra gang, før vi køber noget nyt, kan vi måske ændre vores vaner og forbrugsmønstre og dermed vores klimapåvirkning.

Til gavn for kloden. Også på Black Friday! Især på Black Friday.

Signe Lund Christensen er kommunikationschef i ADRA