Kirkestafet: "Jeg har for mange gode idéer og for lidt tid"

Jeg kender en præst, som har et skilt hængende, hvor der står "Advarsel: Alt hvad du siger, vil kunne blive brugt i en prædiken!" Jeg har det lige sådan: Alt hvad jeg ser og hører, kan bruges i undervisning, siger freelance-teolog Søren Holst

Foruden at være freelanceoversætter, kursusarrangør og bibelhistorisk markedsgøgler arbejder Søren Holst som lektor på et forskningsprojekt om Dødehavsrullerne på Københavns Universitet. Foto: Privatfoto

Sognepræst Dorthe Tofte-Hansen har sendt kirkestafetten videre til teolog Søren Holst, der beretter fra sit kolonihavehus.

Hvad fylder mest i dit arbejde som universitetslektor netop nu?

Denne artikel er en del af dette tema:
Kirkestafet

"Lige nu sidder jeg i vores kolonihave og skriver på en bog om Messias, som jeg egentlig havde lovet at være færdig med for halvanden uge siden. Jeg er n-æ-s-t-e-n færdig!"

"Jeg prøver at forklare på 125 små sider, hvad der foregik med jødernes forventninger om en kommende frelser i tiden mellem Det Gamle og Det Nye Testamente. Det er vildt sjovt. Det flyder med Dødehavsruller og syrede åbenbaringsbøger i det lille havehus."

Hvem eller hvad inspirerer dig fagligt?

"Grundlæggende inspirerer alting mig! Jeg kender en præst, som har et skilt hængende, hvor der står "Advarsel: Alt hvad du siger, vil kunne blive brugt i en prædiken!" Jeg har det lige sådan: Alt hvad jeg ser og hører, kan bruges i undervisning."

"Men hvis jeg skal nævne én ting, så: Jødisk bibeltolkning. De arbejder delvis med de samme tekster som os, men har en helt, helt anden tænkehat på. Det er spændende."

Hvad er din største udfordring i øjeblikket?

"Jeg har for mange gode ideer – og for mange flinke mennesker, der beder mig om spændende ting. Hvis jeg kunne arbejde otte-ni dage om ugen, lege med børnebørnene i tre-fire dage – og så have et par dage til overs til at sidde i solen og læse William Heinesen, så ville det næsten hænge sammen. Men jeg skal også nå at male kolonihavehuset. Og lære noget mere arabisk."

Hvad giver dig grund til optimisme?

"Jeg er ikke sikker på, jeg kan se nogen grund til optimisme. Men jeg synes, man har pligt til at være så optimistisk, man overhovedet kan. Ellers går det da først galt. Og trods alt er det hverken lykkedes for os teologer at ødelægge kirken, eller for menneskene at tage livet af os selv og hinanden, trods årtusinders ihærdig indsats. Så måske bliver der faktisk passet på os?"

Søren Holst sender kirkestafetten videre til kirke- og kulturmedarbejder ved Folkekirkens Hus i Esbjerg, Karen Gejl Friis. Læs hendes svar i næste uge.