Kirkelige aktører: Himmelske Dage lever ikke op til målsætningen

Det faglige indhold var højt i arrangementerne på Himmelske Dage. Men der var for få deltagere, kommunikationen var ikke god nok, og de unge var ikke nok inddraget, lyder det samstemmende fra fire involverede

"Det er ikke, fordi der er for få mennesker, det er, fordi der er for mange stole," kommenterede en deltager på Folkekirkemødet, der blev afholdt på Hotel Prindsen. Foto: Kåre Gade

Alt afhænger af øjnene, der ser. En tankegang, der i den grad presser sig på her få dage efter Himmelske Dage i Roskilde. 

Spørgsmålet er nemlig: Er mellem 12.000 og 15.000 deltagere godt nok? Er 1987 solgte armbånd tilfredsstillende? Har et arrangement med titlen “Grib Fremtiden” haft held med at involvere dem, hvem fremtiden tilhører, nemlig de unge? Har intentionen om at række ud til ikke-kirkeaktive mennesker ved at placere arrangementet Roskildes bymidte ført til den ønskede interaktion?

Denne artikel er en del af dette tema:
Himmelske Dage
Himmelske Dage

Nej, lyder det fra en række personer, der på forskellig vis har været involveret i Himmelske Dage 2020.

Landsforeningen: Det lykkedes ikke at leve op til målsætningen

Således siger Søren Abildgaard, formand for Landsforeningen af Menighedsråd og næstformand i Landskomiteen for Himmelske Dage: 

“Ideelt set skal Himmelske Dage henvende sig til en bred målgruppe, der er optaget af, hvordan dansk kirkeliv udvikler sig. Samtidig er det også bestræbelsen, at Himmelske Dage henvender sig til helt almindelige borgere.” 

“Hvis man på denne baggrund spørger, om det isoleret set er lykkedes på Himmelske Dage i Roskilde, så er svaret nej. Det vækker naturligvis til eftertanke, og det skal der tænkes godt og grundigt over i forhold til afholdelsen af Himmelske Dage i 2025.”

Ligesom flere andre kilder, Kirke.dk har talt med, understreger Søren Abildgaard, at kvaliteten af arrangementerne i år har været meget højt. Det fjerner dog ikke det samlede indtryk af, at konceptet skal evalueres godt og grundigt.   

“Hvis vi skal løfte den her opgave med at være det centrale mødested for dansk kirkeliv og sikre dialogen mellem kirken og samfundet, så kræver den en lang bredere deltagelse.”

Søren Abildgaard anslår, at det estimerede deltagerantal på 12-15.000 personer er for højt sat.

“Vi er nødt til at forholde os til realiteterne, og realiteterne er snarere, at man over alle dage har været i kontakt med måske 5000 individuelle mennesker. Ideen med Himmelske Dage og kvaliteten af arrangementerne er så god, at der burde være potentiale for at nå meget længere ud.”

På samme måde mener Søren Abildgaard at Himmelske Dages fokus bør genovervejes.

“Den internationale inspiration er vigtig. Men det skal i højere grad afspejle emner, som er relevante i dagens danske kirkeliv. Himmelske Dage skulle gerne være det fælles mødested, hvor man kan finde inspiration til sit lokale kirkeliv.”

“Det har været en bevidst bevægelse, at der er kommet større fokus på det folkekirkelige, samtidig med at den økumeniske bredde lokalt og globalt skal være repræsenteret som en naturlig del af kirkedagenes grundlag og tradition. Og dermed er det, der skal være et stort navn i dag, næppe det samme som det, der skulle være et stort navn i en mere aktivistisk fortid.”

Endelig er det nødvendigt at se nærmere på kommunikationen, mener Søren Abildgaard.  

“Kommunikationen om Himmelske Dage kan ikke alene være en lokalkomites ansvar, når vi nu bestræber os på, at det skal være et landsdækkende arrangement. Derfor er kommunikationen også nødt til at inddrage det brede bagland, Himmelske Dage har i kraft af sin vennekreds.”

“Kommunikationen skal i langt højere grad inddrage de kirker, der er en del af Danske Kirkers Råd, de mange organisationer, der er en del af vennekredsen. Udfordringen bliver at få disse aktører til at se Himmelske Dage som stedet, hvor man mødes og får en fælles samtale.”

“Vi har den holdning, at Himmelske Dage skal være en bevægelse og ikke bare en enkeltstående event. Det fordrer, at man bygger kendskabet op flere år før den egentlige event, og at inspirationen skal ud og leve i kirkerne efterfølgende.”    

Redaktør: For mange ressourcer til for mange arrangementer 

Når Ellen Aagaard, ansvarshavende redaktør på folkekirken.dk, kigger tilbage på kirkefestivalen, hæfter hun sig også som det første ved deltagerantallet.   

“Himmelske Dage estimerer, at der har været omkring 15.000 deltagere fordelt på fire dage. Med mere end 400 arrangementer har der i gennemsnit været under 40 personer til hvert arrangement, og der var endda en del arrangementer, som trak fulde huse. Og ofte var der flere arrangementer samtidig, man gerne ville have deltaget i.”

“Der er mange, der bruger store ressourcer på arrangementerne, og så er det et problem, når der ikke er flere deltagere til at fordele sig på de forskellige arrangementer.”

Et andet punkt, som bør gentænkes, er tanken om at åbne Himmelske Dage mod det omkringliggende samfund, siger Ellen Aagaard.

“Det var ikke mit indtryk, at byens borgere fik noget foræret. Det var de tilrejsende, derfor blev det også et meget internt arrangement, hvor vi altså brugte mange ressourcer på os selv.”

Som det tredje er fokus på de unge ikke godt nok, mener Ellen Aagaard.

“Jeg kunne ønske mig, at man havde gjort en målrettet indsats for at involvere unge og appellere til børne- og ungdomsorganisationerne. De var repræsenteret ved nogle ansatte eller ledelsen, men det havde givet mening, når nu temaet for festivalen var fremtiden, at der også var unge deltagere med.” 

Endelig er der brug for at se nærmere på kommunikationen, siger Ellen Aagaard.

“Man skal nok fra landskomiteens side prioritere kommunikationen højere næste gang. Ellers bliver det kun, dem, der selv opsøger det, der kommer, og så har vi den lukkede fest.”

Menighedsrådsformand: Placering i det midtjyske ville have tiltrukket flere unge

Tom Ebbe Jakobsen er menighedsrådsformand i Balle Sogn og medlems af bestyrelsen for Landsforeningen af Menighedsråd. Han hæfter sig som Ellen Aagaard Petersen ved, at de unge burde have fyldt meget mere.

"Hvis Himmelske Dage i år havde været holdt i det midtjyske område, ville vi have haft stor mulighed for at huse en masse unge, hvor der er mange ungdomskorps – tænk bare på alle spejderne, for ikke at tale om efterskoler og højskoler.”

“Det kræver massiv markedsføring at få unge med, og det har Roskilde ikke været gode nok til i denne omgang. Der manglede noget, der kunne samle de unge. Der var Oh Land fredag aften, men hun samlede ikke mange. I gamle dage kom Lars Lilholt og spillede på Kirkedagene, og han var mere populær.”     

Formand: Lokalkomiteen skal kunne sortere og koordinere ideerne

Poul Kirk, der tidligere har været præst ved Bykirken Odense, er formand for landskomiteen for Himmelske Dage. 

Ligesom de øvrige kilder mener han, at indholdet af arrangementerne har været godt og relevant. Således mener han, at kirkerne med arrangementet viste, at de kan løfte opgaven med diskutere samfund, mening og tro ved at invitere store navne som Tom Holland, Svend Brinkmann, Hartmut Rosa, Finn Skårderud og Christian Hjortkjær.

Samtidig er han dog enig i, at man på flere punkter bør se Himmelske Dage efter i sømmene. 

“Der var nok for mange arrangementer. Derfor kommer vi nok fremover til at arbejde med timeslots (fordeling af tidsrum til arrangementer, red.). Hvis et arrangement på hovedscenen kan samle 1000 eller 1500 mennesker, så skal der ikke være andet på programmet på det tidspunkt.”

“Ligeledes bør lokalkomiteen have beføjelse til at sortere i gode ideer. Så alt, for eksempel har med diakoni at gøre, bliver tænkt sammen. Så der bliver mindre overlap.”

Da den endelige evaluering først finder sted om et par uger, ønsker Poul Kirk ikke at forholde sig til deltagerantallet. 

“Hvis vi sammenligner med Herning, blev der solgt 2600 armbånd plus godt 5000 solgte entrebilletter til det store underholdningsarrangement i Boxen. På den baggrund må vi sige, at det i fremtiden nok er vigtigt, der er nogle lys på lagkagen, så der er noget, man husker.”

“Derfor må vi nok også konstatere, at vi nok ligger lavere i solgte billetter end i 2019.” 

En anden målsætning, der heller ikke blev indfriet, var ønsket om at komme i kontakt med folk, der ikke naturligt var en del af Himmelske Dage.  

“Jeg kan godt være i tvivl om, hvorvidt det lykkedes at åbne arrangementet mod ikke-kirkeligt interesserede. Man skal være forsigtig med at antage, at blot fordi der er nogle plakater på Algade og rundt omkring i byen, at folk så er klar over, at Himmelske Dage er kommet til byen.”

“Der er nødt til at være noget, hvor man spærrer øjnene op. Opmærksomheden kommer ikke af sig selv. Man skal tænke i markedsføring og PR.” 

Endelig er Poul Kirk også enig i, at der skal et øget fokus på de unge.

“I 2025 skal vi have et ungt mødested på den mest centrale placering. De unge skal ikke ud i periferien, hvilket både var tilfældet i Herning og i Roskilde. Her burde vi have lært af erfaringerne fra Herning i 2019. Det kunne også gøre det lettere i forhold til at forpligte ungdomsorganisationerne at prioritere Himmelske Dage.” 

“De unge skal være integreret i planlægningen og afholdelsen i dele af Himmelske Dage. Der var lagt mange kræfter i det i Roskilde, og der var etableret et godt netværk mellem de kirkelige ungdomsorganisationer i Danmark, som vi vil tage med fra Roskilde til fremtidige Himmelske Dage. De skal ind i centrum, så det bliver set af vi andre også.”